Vertel je boodschap met een animatie

De dierenambulances van de Dierenbescherming rukken 76.000 keer per jaar uit om dieren in nood te redden. Door het intensieve gebruik van de ambulances, zijn er 18 aan vervanging toe. Om dat te bekostigen, zijn donaties nodig. Met deze uitdaging gingen wij bij OBM aan de slag. We bedachten een online campagne concept waarin we met animaties het werk van de Dierenbescherming in beeld brachten en de noodzaak van nieuwe ambulances duidelijk werd. Maar waarom animatie?

Auteur.

Anne Pijnenburg
Creative Designer & Animator

Gerelateerd case.

Dierenbescherming Ambulance Animatie

Dierenbescherming
Houd onze ambulances op de weg!

Hoe ik met animatie het hele verhaal vertel

De dierenambulances van de Dierenbescherming rukken 76.000 keer per jaar uit om dieren in nood te redden. Door het intensieve gebruik van de ambulances, zijn er 18 aan vervanging toe. Om dat te bekostigen, zijn donaties nodig. Met deze uitdaging gingen wij bij OBM aan de slag. We bedachten een online campagne concept waarin we met animaties het werk van de Dierenbescherming in beeld brachten en de noodzaak van nieuwe ambulances duidelijk werd. Maar waarom animatie?

Klant

Dierenbescherming

Datum

Juni 2019

Type

Animatie

Anne Pijnenburg

Creative Designer &

Animator

anne@obmn.nl

De campagne van de Dierenbescherming is gericht op dierenliefhebbers. Voor de campagne brachten we twee reddingsverhalen in beeld. De rode draad in beide verhalen is dat de redding niet succesvol was geweest zonder de dierenambulance. Door de verhalen te vertellen in animatie, kon ik het hele proces laten zien. Je ziet in mijn animaties eerst hoe de dieren in hun noodsituatie zijn terecht zijn gekomen. Daarna zie je dat de Dierenambulance wordt gebeld, en dat de ambulances te hulp schieten. Nadat de dieren zijn gered volgt de call to action om te doneren. Het eindshot in de animatie is een ambulance die stilvalt. Animatie werkt uitstekend om duidelijk jouw boodschap in beeld te brengen. Je kan er alle kanten mee op en zelf bepalen wat je exact in beeld brengt.

“Het grote voordeel van animatie is dat je het de doelgroep enorm makkelijk maakt een boodschap te begrijpen.”

Waarom wij kiezen voor bewegend beeld? We weten uit ervaring dat dit, zeker in het geval van de Dierenbescherming, zorgt voor een groter bereik en meer engagement. Dat is precies wat we nodig hebben in de eerste fase van de campagne. In onze werkwijze bereiken we in de eerste fase (see) een grote doelgroep. Daarna volgt in deze campagne retargeting (think-do) met donatie-banners. Voor de consistentie hebben we gekozen om deze advertenties ook in animatie in te zetten. De donatie-animatie heeft een heel simpele boodschap: de ambulance is stuk, dus we hebben jouw hulp nodig voor nieuwe ambulances. Zo help je ons redden!

“Met bezoekers die vooral scannend lezen is een boodschap overbrengen lastig. Met animatie heb je die mogelijkheid wel!”

Hoe ik te werk ben gegaan? De Dierenbescherming had voor een offline uiting een getekende ambulance gebruikt en van een redding was beeldmateriaal aanwezig. Ik heb de beelden vertaald naar animatie en zo de ambulance tot leven gebracht.

Benieuwd naar de resultaten van deze campagne? Bekijk dan de hele ‘dierenambulances’ case in ons portfolio.

UNICEF Voedingscampagne2020-05-25T11:34:58+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2020-05-25T11:36:24+00:00
Kom met ons in contact