Facebook wijzigt nieuwsoverzicht en kondigt WhatsApp zakelijk aan

Facebook voert wijzigingen door
Facebook voert de komende weken één van de grootste veranderingen van de afgelopen jaren door. Facebook oprichter Mark Zuckerburg laat via een post op Facebook weten hij weten dat dat het social platform een sterke nadruk gaat leggen op berichten van familie en vrienden. Vorig jaar testte Facebook al met een aparte tijdlijn voor nieuwsorganisaties. Dit kreeg destijds veel kritiek, vandaar dat Facebook nu met deze verandering.

Facebook zal berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen een prominentere plek geven in het nieuwsoverzicht van gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld nadelig uitpakken voor nieuwsorganisaties en kleine ondernemers. Pagina’s kunnen een daling zien in hun bereik, maar uiteindelijk verschilt het per pagina hoeveel er verandert. Facebook-pagina’s waar minder interactie plaatsvindt, dus waarvan mensen vooral berichten lezen, kunnen hierbij harder getroffen worden dan pagina’s waar mensen wel op elkaar reageren.

Want volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg hebben berichten die passief worden geconsumeerd een negatief effect op gebruikers, zegt hij in een interview met The New York Times. “We willen er zeker van zijn dat onze producten niet alleen leuk zijn om te gebruiken, maar ook goed zijn voor mensen.”

Wat betekent dit voor organisaties?
Organisaties moeten de gebruiker waardevolle content aanbieden. Dan weet je zeker dan je betrokkenheid van je fans krijgt. Dit betekent dat bedrijven op zoek moeten naar een manier van het verspreiden van content die past bij de doelgroep. Storytelling komt hier om de hoek kijken. De content moet functioneel zijn. Het bereiken van de doelgroep via de nieuwsfeed is al jaren lastig voor organisaties. Organisch bereik loopt hard terug. Tegen betaling is er bij Facebook van alles mogelijk

De komende periode gaan we zien hoe gebruikers reageren op de veranderingen. Facebook zelf denkt in ieder geval dat de gebruikers gelukkiger worden.

Zakelijk platform WhatsApp gelanceerd
WhatsApp heeft haar zakelijke app officieel gelanceerd in vijf landen. De plannen voor de zakelijke app werden eind 2017 al aangekondigd. De zakelijke versie van het berichten platform is helaas nog niet beschikbaar in Nederland. In september 2017 startte KLM met een proefversie van de zakelijke variant. De vliegmaatschappij verstuurde boekingsbevestigingen, incheckmeldingen, instapkaarten en klanten werden op de hoogte gesteld van wijzigingen in hun reis.

Veel organisaties hebben WhatsApp al toegevoegd als webcare kanaal. Klanten kunnen via een telefoonnummer via WhatsApp contact opnemen met een organisatie over bijvoorbeeld een klacht of de status van een bestelling. De zakelijke versie biedt meer mogelijkheden. In de nieuwe zakelijke versie kunnen organisaties een account aanmaken en automatische begroetingen instellen en in gesprek gaan met de klant.

Het is de bedoeling dat de komende weken steeds meer landen aan het lijstje worden toegevoegd. Op dit moment is de zakelijke app alleen te downloaden in de Google Play Store. Later volgt ook een app voor de iPhone. Wanneer de dienst beschikbaar is in Nederland is op dit moment nog niet bekend. Maar dat het kansen biedt voor bedrijven is zeker! Even afwachten nog.

Heb jij ondersteuning nodig bij het creëren
van content en campagnes op Facebook en Instagram?

Neem contact met ons op
2018-05-23T07:49:29+00:00