Recap van het Congres Facebook & Instagram Marketing

Hoogtepunten van het Congres Facebook & Instagram marketing #CFIM18

De zesde editie van het Facebook en Instagram Marketing congres stond niet zoals verwacht in het teken van de nieuwe privacywetgeving (GDPR), maar sneed onderwerpen aan als chatbots, strategieontwikkeling, verkoop via social media en organisch bereik. Een enkeling is nog op zoek naar ‘hoe je meer likes/volgers kunt behalen’, maar dit leeft al lang niet meer in marketingland. Wat leeft er wel op het gebied van social media onder marketeers?

De Noorse spreker Thomas Moen (Jab Jab Company) beet het spits af met een interessante presentatie over hoe je succesvol bent op Facebook en Instagram. Met ‘succesvol’ bedoelt hij geen mooie plaatjes als ‘look what we eat for lunch’, oftewel eenhoorns en regenbogen. Maar content die daadwerkelijk sales oplevert.

Ook noemde Moen dat de online advertentieprijzen afgelopen periode met bijna 30% zijn gestegen en naar verwachting komend jaar met 50% (!) zullen stijgen. En dat terwijl Google en Facebook de online advertentiemarkt domineren. Moen adviseerde de ‘hoop op geluk’-marketing om te draaien naar een daadwerkelijk commerciële sales funnel.

De meest interessante learnings om dit te bewerkstelligen zijn volgens de Noor:

Conversaties zijn leads

Conversaties zijn waardevoller dan een e-mailadres ontfutselen via een like & win-actie, om daar vervolgens je marketingactiviteiten als mailings op los te laten. Focus op de conversaties die je hebt met je publiek.

De community is het merk

In een competitieve markt is het belangrijk dat je een community om je heen verzamelt van echte fans die zich gedragen als ambassadeurs: wanneer je de kamer uit zou lopen, praten zij nog steeds positief over je.

De klant is de held, en jij als merk bent hun gids

Praat niet over hoe geweldig je als merk bent en wat je producten allemaal kunnen. Maar laat je klanten dit werk doen. Pamper je klanten en promoot de succesverhalen van je klanten. Het draait niet om het merk, maar om de klanten.

Thomas Moen gaf aan Facebook Messenger te gebruiken, omdat messaging apps inmiddels meer worden gebruikt dan de social media platformen zelf. Ook Facebook zelf is het meest aan het ontwikkelen op het gebied van messaging. Tip! Wees hier ook actief als marketeer en maak gebruik van chatbots om het jezelf iets gemakkelijker te maken.

Ook de volgende spreker, Sedge Beswick, beaamde dit in haar verhaal over Instagram: It’s a Business!

Een echte eye-opener was toch wel het verhaal van Maurice Stam (OBM). Volgens hem kan elk merk sexy zijn. In zijn presentatie deed hij uit de doeken hoe je met een strategisch plan en storytelling succes boekt op Facebook en Instagram. En storytelling zit vooral in ‘de ervaring bieden aan je klanten’ in plaats van vertellen aan je klanten wie je bent. Hij geeft het voorbeeld aan de hand van Simon Sineks theorie van de Golden Circle: vertel vanuit je ‘why’. Maurice presenteerde het praktisch en direct inzetbare Hero-Hub-Hygiene model.

Hero staat voor unieke grootschalige content en campagnes om aandacht te genereren en communities op te bouwen.

Hub content publiceer je elke maand. Deze regelmatige content zorgt voor  betrokkenheid en terugkerende (potentiële) klanten. Voornamelijk waardevol, informatief maar ‘likeable’.

De altijd beschikbare Hygiene content zorgt voor de aansluiting bij de vraag en interesses van de doelgroep.

Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld van een contentplanning waar het Hero-Hub-Hygiene model is toegepast.

Voor degenen die geen grote zak met geld te besteden hebben, heeft Rene Schipper (Fidene) waardevolle tips om je organisch bereik te verhogen. Zo vertelde hij dat je eenvoudig via de statistieken kunt zien wanneer de meeste mensen online zijn. Dat is het moment om je bericht op je tijdlijn te plaatsen. Met de optie Restricted Audience kun je je content aan specifieke doelgroepen tonen. Maar gebruik van die optie, in combinatie met de beste tijd om te publiceren. Verder tipte hij de congresbezoekers nog om extra aandacht te besteden aan:

  • gebruik maken van GIF-jes
  • plaatsen van perfecte afbeeldingen
  • gebruik van Stories
  • publiceren van video’s die ook zonder geluid grappig/leerzaam zijn.

David Arnoux sloot de dag af met het onderwerp growth hacking. Zijn meest praktische tip: voer de 5 seconden test uit op je content of website. Door de eerste indruk te meten, kom je erachter of je boodschap is overgekomen bij je doelgroep.

Conclusie: gevarieerde lezingen zorgen voor een leerzame dag!

Kom met ons in contact