Data Driven Marketing; verdrink niet in cijfers!

Hét grote voordeel van online marketing (ten opzichte van offline) is dat zowat alles meetbaar is. Vaak zelfs zeer gedetailleerd. Hoeveel unieke onafgebroken videoweergaven van twee seconden je bericht op Instagram heeft behaald, bijvoorbeeld. Of de totale ROAS (Return on Advertising Spend) van je Facebook Advertenties, het verloren vertoningspercentage op Google Search, of de waarde van de digitale conversies in je app. Meten doe je met verschillende tools of softwareprogramma’s; betaald of gratis.

Maar hoe weet je welke data relevant is om te bepalen of je marketingcampagne succesvol is geweest? Hoe trek je de juiste conclusies op basis van de verzamelde data? En hoe verbeter je je strategie op basis van de data? In dit blog nemen we je mee in de wereld van data driven marketing en geven we antwoord op de bovenstaande vragen.

Data-driven
Veel organisaties pretenderen een data gedreven organisatie te zijn, en er een data-driven marketingstrategie op na te houden. Het klopt dat vrijwel elke organisatie de beschikking heeft over data. Bijvoorbeeld een adressenbestand, of een overzicht van het aantal verkopen en/of herhalingsaankopen. Maar dat maakt je nog niet data-driven.

De vraag is of relevante data wordt opgeslagen en hier de juiste marketingactiviteiten op gebaseerd zijn. De praktijk wijst uit dat veel (grote) organisaties data verzamelen en daar informatie uit halen, maar vaak onjuiste klantgegevens (customer insights) hebben. Ze laten marketingcampagnes los op de verkeerde doelgroep en vinden het vervolgens vreemd dat deze campagnes niet succesvol zijn.

Om een succesvolle marketingcampagne te lanceren, heb je een customer journey (en/of salesfunnel) nodig, de juiste klantgegevens, een overdosis creativiteit en een analytisch brein.

Data Driven Marketing; verdrink niet in cijfers!

Hét grote voordeel van online marketing (ten opzichte van offline) is dat zowat alles meetbaar is. Vaak zelfs zeer gedetailleerd. Hoeveel unieke onafgebroken videoweergaven van twee seconden je bericht op Instagram heeft behaald, bijvoorbeeld. Of de totale ROAS (Return on Advertising Spend) van je Facebook Advertenties, het verloren vertoningspercentage op Google Search, of de waarde van de digitale conversies in je app. Meten doe je met verschillende tools of softwareprogramma’s; betaald of gratis.

Maar hoe weet je welke data relevant is om te bepalen of je marketingcampagne succesvol is geweest? Hoe trek je de juiste conclusies op basis van de verzamelde data? En hoe verbeter je je strategie op basis van de data? In dit blog nemen we je mee in de wereld van data driven marketing en geven we antwoord op de bovenstaande vragen.

Data-driven
Veel organisaties pretenderen een data gedreven organisatie te zijn, en er een data-driven marketingstrategie op na te houden. Het klopt dat vrijwel elke organisatie de beschikking heeft over data. Bijvoorbeeld een adressenbestand, of een overzicht van het aantal verkopen en/of herhalingsaankopen. Maar dat maakt je nog niet data-driven.

De vraag is of relevante data wordt opgeslagen en hier de juiste marketingactiviteiten op gebaseerd zijn. De praktijk wijst uit dat veel (grote) organisaties data verzamelen en daar informatie uit halen, maar vaak onjuiste klantgegevens (customer insights) hebben. Ze laten marketingcampagnes los op de verkeerde doelgroep en vinden het vervolgens vreemd dat deze campagnes niet succesvol zijn.

Om een succesvolle marketingcampagne te lanceren, heb je een customer journey (en/of salesfunnel) nodig, de juiste klantgegevens, een overdosis creativiteit en een analytisch brein.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Inzicht krijgen in je data?

Kom met ons in contact

See Think Do Care–model
Laten we beginnen met de customer journey. Wij gebruiken het See Think Do Care-model, om data in ‘bakjes’ onder te verdelen. Het model is namelijk een handig hulpmiddel om te bepalen waar een (potentiële) klant zich in de customer journey bevindt, en welke content je hem of haar laat zien. Zo schuift een prospect steeds een fase op.

Op die manier krijg je klantdata. Heeft een prospect nog nooit van jouw merk gehoord? Dan bevindt hij zich in de See-fase. Wanneer iemand al klant is, bevindt hij zich in de Do- of Care-fase. In alle fasen richt je je op een ander soort data. Van bereik tot engagement en van e-mail tot adresgegevens.

Meten is weten
Daarnaast is het belangrijk om KPI’s op te stellen aan de hand van de typen content, omdat je zo de mate van succes meetbaar maakt. Een KPI in de See-fase is bijvoorbeeld een X-aantal bereikte mensen of een X-aantal videoviews. Wanneer je het lastig vindt om deze op te stellen, kun je een 0-meting uitvoeren per marketingkanaal. Met de gegevens van de 0-meting maak je inzichtelijk wat realistische, haalbare doelen zijn.

A/B-testen
Ook is het belangrijk om de cijfers van vorige maanden te vergelijken met elkaar. Zo zie je wanneer je content aansloeg bij de doelgroep en en wanneer niet. Het succes kun je dan herhalen met een variatie op de eerder ingezette content. Let op! Succes is niet meetbaar na één maand. Er gaat een aanzienlijke periode overheen om de juiste hoeveelheid data te verzamelen.

Gegevens die wij en onze klanten interessant vinden zijn bijvoorbeeld: doorklikratio, IPM score, gemiddeld bereik per dag, impressies, kosten per 1.000 views en totaal aantal unieke mensen bereikt. Echter zijn de meetbare onderdelen per platform verschillend, maar is het ook afhankelijk wat voor type content je plugt.  Een voorbeeld tussen video en foto is bijvoorbeeld de te meten kijktijd die vaak enkel bij video’s van toepassing is. Daarnaast kijken we altijd naar het gespendeerde budget in relatie tot deze scores. We rapporteren onder meer deze ‘standaard resultaten’ aan onze klanten op terugkerende basis. Daarnaast kijken we naar specifieke content en campagnes, afhankelijk van wat onze klant belangrijk vindt en welke doelstelling hij heeft.

Hulp nodig bij het vaststellen van je strategie op basis van data? Of wil je meer weten over data driven marketing en hoe je dit kan inrichten voor jou organisatie? Neem dan contact met ons op via 0252 – 620 001

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
Kom met ons in contact