Data Driven Marketing; verdrink niet in cijfers!

Ten opzichte van offline marketing is het grote voordeel aan online marketing dat zowaar alles meetbaar is. Vaak zelfs zeer gedetailleerd; hoeveel unieke onafgebroken videoweergaven van twee seconden je bericht op Instagram heeft behaald, de totale ROAS van je Facebookadvertenties, het verloren vertoningspercentage op Google Search of wat de waarde van je digitale conversies in je app zijn. Ook kun je meten met verschillende tools of softwareprogramma’s. Betaald of gratis.

Maar hoe weet je welke data relevant is om te bepalen of je marketingcampagne succesvol is geweest? Hoe trek je de juiste conclusies vanuit de data? En hoe verbeter je je strategie op basis van de data? In dit blog geef ik daar antwoord op.

Veel organisaties pretenderen een data gedreven organisatie te zijn en een data-driven marketingstrategie eropna te houden. Het klopt dat vrijwel elke organisatie beschikking heeft over data. Dit kan zijn dat er een adressenbestand is opgeslagen of dat het aantal verkopen en/of herhalingsaankopen zijn bijgehouden. Maar het hebben maakt je nog niet data-driven.

De vraag is of relevante data wordt opgeslagen en hier de juiste marketingactiviteiten op toegespitst zijn. De praktijk wijst uit dat vele (grote) organisaties data verzamelen, daar informatie uit halen maar vaak onjuiste klantgegevens (customer insights) hebben. Ze laten marketingcampagnes los op de onjuiste doelgroep en het vreemd vinden dat deze campagne niet succesvol blijkt.

Data Driven Marketing; verdrink niet in cijfers!

Ten opzichte van offline marketing is het grote voordeel aan online marketing dat zowaar alles meetbaar is. Vaak zelfs zeer gedetailleerd; hoeveel unieke onafgebroken videoweergaven van twee seconden je bericht op Instagram heeft behaald, de totale ROAS van je Facebookadvertenties, het verloren vertoningspercentage op Google Search of wat de waarde van je digitale conversies in je app zijn. Ook kun je meten met verschillende tools of softwareprogramma’s. Betaald of gratis.

Maar hoe weet je welke data relevant is om te bepalen of je marketingcampagne succesvol is geweest? Hoe trek je de juiste conclusies vanuit de data? En hoe verbeter je je strategie op basis van de data? In dit blog geef ik daar antwoord op.

Veel organisaties pretenderen een data gedreven organisatie te zijn en een data-driven marketingstrategie eropna te houden. Het klopt dat vrijwel elke organisatie beschikking heeft over data. Dit kan zijn dat er een adressenbestand is opgeslagen of dat het aantal verkopen en/of herhalingsaankopen zijn bijgehouden. Maar het hebben maakt je nog niet data-driven.

De vraag is of relevante data wordt opgeslagen en hier de juiste marketingactiviteiten op toegespitst zijn. De praktijk wijst uit dat vele (grote) organisaties data verzamelen, daar informatie uit halen maar vaak onjuiste klantgegevens (customer insights) hebben. Ze laten marketingcampagnes los op de onjuiste doelgroep en het vreemd vinden dat deze campagne niet succesvol blijkt.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Meer informatie?

Kom met ons in contact

See Think Do Care – Model

Om een succesvolle marketingcampagne te lanceren, heb je een customer journey (en/of salesfunnel) nodig, de juiste klantgegevens, een overdosis creativiteit en een analytisch brein. Laten we beginnen de customer journey. Wij gebruiken het See-Think-Do-Care, om data in ‘bakjes’ onder te verdelen. Daarmee wordt bedoeld dat het model een handig hulpmiddel is om te bepalen waar een (potentiële) klant zich in de customer journey bevindt en welke content je hem of haar laat zien. Zo schuift een prospect steeds een fase op.

Zo krijg je klantdata. Wanneer iemand al klant is, bevindt hij/zij zich in de Do- of Care-fase.  Wanneer iemand nog nooit van je gehoord heeft, maar jij deze doelgroep wel aan je wil verbinden, kun je deze doelgroep classificeren in de See-fase. In alle fases richt je je op een ander soort data. Van bereik tot engagement en van e-mail tot adresgegevens.

Meten is weten
Daarnaast is het belangrijk om KPI’s op te stellen aan de hand van de typen content, omdat je het succes meetbaar maakt. Een KPI in de See-fase is bijvoorbeeld een X-aantal bereikte mensen of een X-aantal videoviews. Wanneer je het lastig vindt om deze op te stellen, adviseer ik een 0-meting uit te voeren per marketingkanaal. Met de gegevens van de 0-meting heb je inzichtelijk wat haalbare doelen zijn

A/B-testen
Ook is het belangrijk om je cijfers van vorige maanden te vergelijken met elkaar. Zo heb je inzichtelijk wanneer je content succesvol was en wanneer je content niet aansloeg bij je doelgroep. Het succes kun je dan herhalen met een parodie op de eerder ingezette content. Let op! Succes is niet meetbaar na één maand. Hier gaat een aanzienlijke periode overheen om de juiste hoeveelheid data te verzamelen. Gegevens die wij en onze klanten interessant vinden zijn bijvoorbeeld: het doorklikratio, IPM score, gemiddeld bereik per dag, impressies, kosten per 1.000 views en totaal aantal unieke mensen bereikt. Daarnaast kijken we altijd naar het gespendeerde budget in combinatie met deze succesfactoren. We rapporteren onder andere deze ‘standaard resultaten’ aan onze klanten op terugkerende basis. Daarnaast kijken we naar specifieke content en campagnes, afhankelijk van wat onze klant belangrijk vindt en welke doelstelling ze hebben.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Meer informatie?

Kom met ons in contact
Online campagne2020-08-31T13:06:31+00:00
Kom met ons in contact