Een goede voorbereiding is het halve werk.

Zo bereik je meer tijdens de decembermaand,

Wist je dat de dagen tussen Black Friday en Kerst de omzetten verdubbeld worden als het gaat om de consumentenmark? Het loont dus wanneer je vroeg begint en je plannen concretiseert! We geven je hiervoor aantal tips!

We raden onze klanten en jou in de rol van marketeer aan om in de zomer te starten met de voorbereidingen van de decembercampagne. Hier onder is de tijdlijn gevisualiseerd van de zomer tot aan januari. Zoals je ziet, delen we de gehele campagne op in verschillende fases. Die refereren naar de bekende sales funnel, het See-Think-Do-Care model.

Auteur.

Hella Hendriks

Marketing specialist & analist

Een uitleg over de verschillende fases is als volgt:

Fase 1
Wanneer we buiten temperaturen bereiken van 35*C vindt vaak de brainstorm plaats over content met sneeuw en kerstmannen in de hoofdrol. In deze fase wordt onder andere ook de kanaalkeuze en middelen bepaald.

Facebook publiceerde onlangs een onderzoek (holiday season). Daarin stond dat maar liefst 37% van de Nederlandse social media gebruikers zegt beïnvloed te worden bij het kopen van kerstcadeaus door video’s en/of foto’s op social media.

Social media inzetten is dus wel een must! Tevens een geschikte manier om data te verzamelen en voornamelijk met de inzet van video’s. Met deze data leer je je doelgroep steeds weer een beetje beter kennen.

“Social media leent zich om volwaardige data te verzamelen.”

Een uitleg over de verschillende fases is als volgt:

Fase 1
Wanneer we buiten temperaturen bereiken van 35*C vindt vaak de brainstorm plaats over content met sneeuw en kerstmannen in de hoofdrol. In deze fase wordt onder andere ook de kanaalkeuze en middelen bepaald.

Facebook publiceerde onlangs een onderzoek (holiday season). Daarin stond dat maar liefst 37% van de Nederlandse social media gebruikers zegt beïnvloed te worden bij het kopen van kerstcadeaus door video’s en/of foto’s op social media.

Social media inzetten is dus wel een must! Tevens een geschikte manier om data te verzamelen en voornamelijk met de inzet van video’s. Met deze data leer je je doelgroep steeds weer een beetje beter kennen.

In datzelfde rapport stond trouwens ook de verdeling  via welke kanalen Nederlanders zich laten inspireren. Interessant gegeven is dat 66% zich laat inspireren in winkels en 52% online.

Bron: Facebook inc.

Fase 2
Nu vindt de kick-off plaats van de branding. Hier komt de klant in beeld en belanden we ook in de See-fase. Awareness en branding voor je merk, product en dienst. Qua tijdlijn bevinden we ons in september.

De Think-fase heeft een overlap met fase 2 en 3. Hier overweegt je klant een product of dienst van je af te nemen. Hij/zij gaat graag window shoppen. En dit is tegenwoordig niet alleen al slenterend door de winkelstraten. Men laat zich graag inspireren op social media, op platformen als Instagram (Stories), Snapchat, Pinterest en Facebook. Social media moet je zien als dé nieuwe etalage van winkels om cadeau-ideeën of decoratie-inspiratie op te doen. Wereldwijd zegt 63% van de social media gebruikers vooraf zijn/haar kerstaankoop gezien te hebben op social media. Tevens hebben influencers op deze kanalen ook een grote impact bij het maken van een keuze voor een kerstcadeau. Heb jij influencer marketing wel eens overwogen om in je strategie op te nemen?

Bron: Deloitte Retail Trends 2019

Fase 3
Yes, het is december, jouw marketingcampagne wordt gelanceerd om te focussen op sales. Dus laat die goede verkoopcijfers maar komen!
Maar wel met de volgende tips die je van harte kunt aannemen:

  • Retarget op de mensen.
    Die jouw producten/diensten hebben bekeken gedurende Black Friday en Cyber Monday maar deze niet hebben gekocht.
  • Personaliseer je communicatie.
    Bijvoorbeeld door emailmarketing in te zetten of via SMS-berichten.
  • Vergeet Google Shopping niet in te zetten!
    1) Omdat je producten direct worden weergegeven bij relevante zoekopdrachten. 2) Beeld spreekt meer dan worden; op deze manier een conversie verhogende advertentiemogelijkheid. Een absolute must voor de Do-fase dus.  
  • Creëer herkenbaarheid in je uitingen.
    Kies voor één stijl die binnen je huisstijl past. Herkenbaarheid van je merk of product i.c.m. de kracht van herhaling zorgt veelal voor een hoger verkoopresultaat. Een keerzijde is wel dat je afwisseling nodig hebt in de boodschap. Zend niet alleen berichten die verkoopgericht zijn, maar refereer zeker terug naar fase 2 (engagement en branding).
  • Optimaliseer je campagne gedurende de looptijd.
    Levert een advertentie niet op wat je vooraf voor ogen had? Schakel deze dan uit en verschuif je budget naar een andere advertentie. Kijk bijvoorbeeld naar een relevantiescore, kosten per klik en/of en de kosten per 1.000 vertoningen van je advertenties.
  • Leer en evalueer
    Vraag jezelf af of je de KPI’s hebt behaald met de huidige eindresultaten van je campagne. Koppel relevante datastromen aan elkaar om de juiste conclusies te trekken en learnings op te stellen voor een volgende campagne. Deel je rapportage en bevinden met andere marketeers/collega’s.

Fase 4
Hoe je de data kunt gebruiken in 2020 lees je in onze volgende blog.

UNICEF Voedingscampagne2019-12-03T12:29:53+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2019-11-26T08:14:13+00:00
Dierenbescherming – Hitteactie2019-11-18T08:34:07+00:00

Samen een campagne starten?

KOM MET ONS IN CONTACT