Een vliegende start in 2021

met behulp van je data uit december

Je feestdagencampagne heeft je, als het goed is, nieuwe klanten opgeleverd. Bovendien heb je een hoop nieuwe data en inzichten verzameld. Rapportje opleveren voor het MT en klaar? Zonde! Je zit namelijk op een goudmijn. Met deze 5 tips profiteer je daar optimaal van en knal je nog even lekker door het nieuwe jaar in.

Tip 1: begin op tijd
Wist je dat bijna een derde van de Nederlanders al in november kerstinkopen doet*? Of zelfs nog eerder? Wees er dus op tijd bij als je wilt dat Sinterklaas of de Kerstman jouw product in overweging neemt. Bovendien: hoe eerder je begint, hoe meer data je kunt verzamelen waar je in 2021 wat mee kunt. Ga in de zomer alvast nadenken over jouw feestdagencampagne.
In dit blog lees je welke stappen je doorloopt van juni tot en met december.

Een vliegende start in 2021

met behulp van je data uit december

Je feestdagencampagne heeft je, als het goed is, nieuwe klanten opgeleverd. Bovendien heb je een hoop nieuwe data en inzichten verzameld. Rapportje opleveren voor het MT en klaar? Zonde! Je zit namelijk op een goudmijn. Met deze 5 tips profiteer je daar optimaal van en knal je nog even lekker door het nieuwe jaar in.

Tip 1: Begin op tijd
Wist je dat bijna een derde van de Nederlanders al in november kerstinkopen doet*? Of zelfs nog eerder? Wees er dus op tijd bij als je wilt dat Sinterklaas of de Kerstman jouw product in overweging neemt. Bovendien: hoe eerder je begint, hoe meer data je kunt verzamelen waar je in 2021 wat mee kunt. Ga in de zomer alvast nadenken over jouw feestdagencampagne.
In dit blog lees je welke stappen je doorloopt van juni tot en met december.

Tip 2: Sla de bereikte doelgroepen op en retarget hen
Klinkt voor de hand liggend. Toch zien we in de praktijk dat met deze opgeslagen doelgroepen vaak niets wordt gedaan. Terwijl je juist verschillende doelgroepen kunt koppelen aan je salesfunnel en zo afgestemde content aan kunt bieden. Bijvoorbeeld de bezoekers die een video van je hebben bekeken in de See-fase). Deze mensen kun je retargeten met content die hen laat overwegen of ze interesse hebben in je product of dienst. Je verschuift deze doelgroep nu naar de Think-fase.

Retarget alle mensen die in december de intentie hebben gehad bij je te kopen, maar bij wie het nooit tot een transactie kwam. Doe dit met een bericht dat stimuleert om nu wel over te gaan tot actie. Hier verschuif je de mensen in de Think-fase naar de Do-fase. Een duidelijke call to action is hier van belang; ‘koop nu’ of ‘claim jouw korting’ bijvoorbeeld.

Download het whitepaper: dé perfecte feestdagencampagne

Download

Tip 3: Lanceer een retentie marketingcampagne
Gebruik deze voor alle mensen die in december iets bij je hebben gekocht. Denk aan iets ludieks waardoor de loyaliteit van deze groep wordt verhoogd. Je huidige klantenlijst is tenslotte goud waard. Deze groep uit de Do-fase verschuift naar de Care-fase. De mensen die al ambassadeur zijn moet je tevens zien vast te houden. Vergeet deze groep niet!

Tip 4: Ken de juiste waard toe aan je kanalen voordat je conclusies trekt
Oftewel: gebruik een attributiemodel voordat je concludeert dat er in december ontzettend veel via Facebook is verkocht. En daarom je gehele budget in januari naar dit kanaal verschuift. Google maakt het je erg gemakkelijk door via het data-driven attributiemodel de resultaten terug te vinden. Elk kanaal waar een klant contact met jou heeft gehad, krijgt een waarde toegekend. Hé, nu zien je resultaten er toch wel anders uit dan wanneer je je kanalen beoordeelt op last-click.

Tip 5: Gebruik je offline klantgegevens voor je online campagne in januari
Zorg dat je snapt hoe het verband tussen off- en online zit, zodat je weet welke campagnes echt renderend zijn. Zo kun je een gefundeerde keuze maken voor de (online) marketingkanalen voor je campagne in januari en is je budget te verantwoorden. Facebook en Google lopen hierin voorop. Hier word je haarfijn uitgelegd hoe je dit kunt doen. Je moet wel een koppeling kunnen maken met je POS-kassasysteem of een CRM-systeem met portal richting Facebook (en Instagram).

Er zijn nog andere manieren om offline informatie te gebruiken in je online campagne, zoals locatie based targeting. Tijdens het winkelen gebruikt namelijk 31% van de Nederlanders zijn of haar telefoon**. Of denk aan het verzamelen van e-mailadressen bij offline verkopen.

Bronnen
*Facbook Inc, Holiday Season

** Deloitte Retail Trends 2019

Wil jij ook succesvol het nieuwe jaar in en optimaal gebruik maken van je waardevolle data? Ons team staat klaar om je bij de verschillende onderdelen te ondersteunen. Neem contact met ons op via 0252 – 620 001

OBM is een fullservice marketingbureau. Sinds 2010 werken onze specialisten op gebied van strategie, marketing, design en development voor uiteenlopende opdrachtgevers, vanuit ons kantoor onder de rook van Schiphol. Samen met onze klanten vertalen we het verhaal en de doelstellingen van hun organisatie naar concrete marketingstrategieën. Op basis daarvan creëren we een passende campagne waarin de boodschap wordt vertaald naar alle uitingen, en zorgen tenslotte ook voor de uitvoering en optimalisatie van de campagne. Dat doen we met veel plezier en vooral: met mooie resultaten.

OBM, jouw marketingpartner

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
Kom met ons in contact