Facebook en Privacy

Dinsdag 10 en woensdag 11 april waren in de historie van Facebook zeer belangrijke dagen. Na het opbouwen van een zeer succesvol bedrijf zijn ze tegen een grote uitdaging aangelopen: privacy. Een onderdeel wat vanuit traditie omarmd wordt door velen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. De mogelijke Russische invloed op de verkiezingen in de VS, de verspreiding van fake-news en het gebruik van specifieke data door Cambridge Analytica heeft gezorgd voor veel ophef en uiteindelijk verklaringen van Mark Zuckerberg.

Wij, Online Business Media, houden ons sinds 2010 actief bezig met het ondersteunen van organisatie om doelgroepen beter te leren kennen en de juiste boodschap bij de juiste personen onder de aandacht te brengen. In de acht jaar dat we actief zijn hebben wij duidelijk gemerkt dat de mogelijkheden van online marketing en in het speciaal social media bij veel bedrijven nog niet voor 100% geaccepteerd werd. Niet om privacy gedachten, maar te meer om enorme ontwikkeling snelheid en de grote vraag wat de mogelijkheden zijn. Kennis was het grootste struikelblok. Anno 2018 is privacy het aandachtspunt.

De mogelijkheden van Facebook zullen de aankomende periode worden verscherpt. Wie mag er adverteren, wat mag er geadverteerd worden en welke regels worden er verbonden aan het adverteren. Tevens zullen de gebruikers privacy mogelijkheden aangescherpt worden vanuit Facebook op de verscheidene oplossingen, die zij in hun portefeuille hebben. Denk hier aan de belangrijkste social media platformen ter wereld zoals Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp.

Wat zal het effect echter voor de 2 miljard gebruikers zijn? Zij zullen Facebook op termijn als een nog betere service gaan ervaren. De intelligentie van Facebook AI zal worden verbeterd, waardoor fake-news op termijn een kleinere kans heeft doelgroepen te bereiken en dus ook beïnvloeding van verkiezingen zullen hierdoor minder kans krijgen van slagen. We moeten ons echter wel heel erg bewust zijn dat we te allen tijde worden beïnvloed door nieuws van buitenaf. Dit nieuws zal in veel gevallen niet allemaal geverifieerd zijn en dus direct de kans hebben om betiteld te worden als fake. Of dit nu online gebeurt, via tv, radio of print. Waarschijnlijk zullen we nooit helemaal oprecht worden geïnformeerd en moeten we ons hier bewust van zijn.

Heb jij ondersteuning nodig bij het creëren
van content en campagnes op Facebook en Instagram?

Neem contact met ons op
2018-05-23T07:47:57+00:00