Welke invloed heeft vakantie in eigen land deze zomer op het gebruik van geotargeting?

5 technieken om geotargeting nu in te zetten én te optimaliseren

 

Ondanks dat veel Europese landen hun grenzen weer hebben opengesteld om toeristen te ontvangen, blijven de meeste mensen thuis dit jaar. Biedt dit perspectief om als marketeer anders om te gaan met de geografie van onze doelgroep aankomende maanden? Ja! Zeker! Lees onderstaande 5 technieken die je nu kunt inzetten bij het lanceren van je online ads.

Volgens het onderzoek van EenVandaag blijft de helft van de ondervraagden deze zomer thuis of vieren vakantie in eigen land. Door de onzekerheid van inclusief reisbeperkingen, slaan veel mensen een vakantie in de komende maanden over, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet van een reis naar binnen- of buitenland komt. In de terminologie van het marketingvak betekent dit dat het locatiegedrag van vele Nederlanders afwijkt in de datasets van wat je ‘normaal’ van je doelgroep gewend bent deze zomer. 

Afgelopen maanden was dat uiteraard zichtbaar aangezien het woon-werkverkeer anders is dan vóór 23 maart. De locatie van de meesten is nog steeds: thuis. Of rondom het eigen huis. Kansen voor marketeers om anders te gaan denken betreft de geotargeting. Ter inspiratie geven we je 5 specifieke technieken om deze zomer je ad sets op basis van locatie anders in te richten.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Ondersteuning nodig?

Kom met ons in contact

Welke invloed heeft vakantie in eigen land deze zomer op het gebruik van geotargeting?

5 technieken om geotargeting nu in te zetten én te optimaliseren

Ondanks dat veel Europese landen hun grenzen weer hebben opengesteld om toeristen te ontvangen, blijven de meeste mensen thuis dit jaar. Biedt dit perspectief om als marketeer anders om te gaan met de geografie van onze doelgroep aankomende maanden? Ja! Zeker! Lees onderstaande 5 technieken die je nu kunt inzetten bij het lanceren van je online ads.

Volgens het onderzoek van EenVandaag blijft de helft van de ondervraagden deze zomer thuis of vieren vakantie in eigen land. Door de onzekerheid van inclusief reisbeperkingen, slaan veel mensen een vakantie in de komende maanden over, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal niet van een reis naar binnen- of buitenland komt. In de terminologie van het marketingvak betekent dit dat het locatiegedrag van vele Nederlanders afwijkt in de datasets van wat je ‘normaal’ van je doelgroep gewend bent deze zomer. 

Afgelopen maanden was dat uiteraard zichtbaar aangezien het woon-werkverkeer anders is dan vóór 23 maart. De locatie van de meesten is nog steeds: thuis. Of rondom het eigen huis. Kansen voor marketeers om anders te gaan denken betreft de geotargeting. Ter inspiratie geven we je 5 specifieke technieken om deze zomer je ad sets op basis van locatie anders in te richten.

1. Geo-targeting met de focus op mobiele apparaten
Wil je alleen je advertentie tonen aan personen die fysiek in het gebied zijn waar jij je op richt. Zorg dan dat je je advertenties bijvoorbeeld enkel op mobiele apparaten worden getoond. Tevens kun je bij vele platformen de optie ‘recent geweest’ aanvinken. Hierdoor bereik je personen die bijvoorbeeld onderweg zijn. Denk aan een wegrestaurant die juist vindbaar willen zijn wanneer mensen onderweg zijn.

Tip! Wanneer je je enkel richt op mensen met een mobile devices, zorg dat de landingspagina geheel mobile-proof is. Nog steeds wordt dit vaak niet getest of bekeken. Zonde van je campagne.

2. Gebruik van sub-locaties
Google biedt je de mogelijkheid om bepaalde locaties binnen je hoofdlocatie uit te sluiten. Stel, je hebt opgegeven dat jouw advertenties getoond moeten worden in de provincie Noord-Holland. Je hebt op sommige plaatsen wel en op sommige plaatsen geen fysieke locatie. Je kunt dan in je advertenties bepaalde steden of postcodegebieden uitsluiten. Hiermee kun je testen wat de bereidheid is van je klanten om naar je fysieke locatie te komen. Een feature die uitermate geschikt is voor retail(ketens) of horeca.

3. Inspelen op de verandering van het locatiepatroon
Google bracht recent een rapport uit over hoe de mobiliteit er uit zag/ziet gedurende deze slimme lockdown. Voor de hand liggend doch interessant gegeven is dat plekken als stations met 40% minder worden bezocht en openbare plekken als een park of strand 70% juist meer. Investeer je vaak in outdoor campagnes? Dan zijn dit zeer belangrijke gegevens. Tevens kun je deze campagne doorvertalen naar online door specifieke locaties te kiezen in je online campagnes; bijvoorbeeld dezelfde locaties te kiezen als je outdoor campagne. Of je nu een marketeer bent van een locale speler of juist grootschalige campagnes uitrolt; benut de kracht van herhaling en denk crossmediaal.

4. Maak gebruik van een tijdschema
Wil je bijvoorbeeld toch mensen bereiken die nog steeds van en naar hun werkplek reizen? Kies naast de optie van ‘recent geweest’ ook een tijdschema; doordeweeks of juist enkel in het weekend. Deze optie is in verschillende systemen als Google Ads of Business Manager beschikbaar. Een ideale optie om bijvoorbeeld een (private) leasemaatschappij te vermarkten, als overheid nieuwe maatregelen onder de aandacht te brengen of het luisteren van jouw podcast te promoten.

5. Gebruik toeristische trekpleister in je geotargeting
Nu vele Nederlanders dit jaar vakantie in eigen land houden, kiest men locaties voor vrijetijdsbesteding. Denk aan de kustplaatsen in Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland of de waddeneilanden. Ben jij bijvoorbeeld de marketeer bij een online organisatie die zich bijvoorbeeld bezighoudt met (zomer)mode of kinderspeelgoed? Een zeer interessante targetmethode om niet alleen o.b.v. interesses te targeten, maar ook in te spelen op de verandering in gedrag. Bied je producten aan als een strandjurk of buitenspeelgoed, richt je advertenties dan op een doelgroep die recentelijk een kustplaats heeft bezocht.

Hebben we je geïnspireerd met deze blog en wil je gelijk overgaan tot de implementatie voor jouw aankomende campagne? Top! Cheers, op een fantastische ROAS-score!

Mocht je er zelf niet uitkomen of kom je handen te kort? Bel ons gerust op 0252 620 001 om je struikelblok met ons te bespreken. Of vul je gegevens hier in.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Ondersteuning nodig?

Kom met ons in contact
Online campagne2020-10-08T09:40:58+00:00
Kom met ons in contact