Grip op je campagne

Je hebt zorgvuldig een customer journey uitgestippeld langs verschillende touchpoints. Het team heeft gewerkt aan de meest creatieve uitingen om je doelgroep te overtuigen. Het moment om live te gaan is gekomen. Maar hoe houd je tijdens de campagne grip en bouw je aan je database? Wij delen insiders tips en tricks op basis van onze jarenlange ervaring en kennis.

Grip op je campagne

Je hebt zorgvuldig een customer journey uitgestippeld langs verschillende touchpoints. Het team heeft gewerkt aan de meest creatieve uitingen om je doelgroep te overtuigen. Het moment om live te gaan is gekomen. Maar hoe houd je tijdens de campagne grip en bouw je aan je database? Wij delen insiders tips en tricks op basis van onze jarenlange ervaring en kennis.

Meer informatie?

Kom met ons in contact

Zo volg je hoe je campagne presteert: 

Blijf alert, test en optimaliseer
Als je de campagne volgens het STDC-model hebt opgezet, heb je vast nagedacht over de verschillende platforms en contenttypen die naar je website of landingspagina verwijzen. Hiermee kun je een goede A/B-test uitvoeren, zodat je het verschil ziet tussen de prestaties van bijvoorbeeld foto en video. Grote kans dat video meer betrokkenheid oplevert omdat mensen dan toch een paar seconden langer blijven kijken dan naar een foto. Of dit daadwerkelijk een bijdrage levert aan meer klikken is natuurlijk nog de vraag. Om je CTR (klikfrequentie) zo hoog mogelijk te krijgen, is het belangrijk dat je meerdere opties biedt. Verwerk bijvoorbeeld een short-url in je copy, zorg voor een link-bericht of card, en creëer een relevante button die uitnodigt om te klikken. Een verwijzing in het beeld kan ook goed werken. Bijvoorbeeld een pijl of persoon in de foto of video die wijst naar de button. 

Speel zo met alle verschillende mogelijkheden van content, beelden, copy, budget en doelstellingen en ontdek wat voor jouw doelgroep het beste werkt! Slaat een bericht goed aan en haal je de resultaten die je wilt? Plaats deze op een later moment nog eens. Gaat een bericht niet zo goed? Kijk bij de andere berichten wat wel werkt en past dit toe, en houd rekening met de relevantie. Misschien slaat een bericht de week erop wel veel beter aan.

Meet de resultaten
In de dashboards van Facebook, LinkedIn, Twitter en Google krijg je makkelijk inzicht in de resultaten van je campagne. Stel je eigen dashboard samen door de kolommen te selecteren die voor jou van belang zijn om te kunnen meten hoe je het doet op de KPI’s als bereik, aantal vertoningen en de kosten per klik. Afhankelijk van de looptijd van je advertenties verzamel je wekelijks, maandelijks of per kwartaal je resultaten en filter de resultaten die voor jou van belang zijn. Vergelijk de advertenties en kanalen met elkaar om te zien wat een succes is geweest, op welk kanaal je meer moet inzetten en welke advertenties nog wat werk nodig hebben.

Zo volg je wat er ondertussen op je website gebeurt:

Als je verschillende berichten en advertenties hebt ingezet voor je campagne, wil je natuurlijk graag de resultaten hiervan terug zien op je website.

Stel vast vanaf welke kanalen je bezoekers binnenkomen (organisch, betaald zoekverkeer, social kanalen)
Vanuit de nulmeting stel je vast vanaf welke kanalen je bezoekers binnen komen. Vanuit deze resultaten kun je snel de conclusie trekken op welk kanaal of platform je jouw campagne moet pluggen om het beste resultaat te bereiken.

Analyseer de gedragsstroom
Volgt jouw bezoeker de optimale customer journey? Door dit goed te bestuderen kun je de pagina optimaliseren, je call to action opvallender maken of meer werken met linkbuilding. Zodat je inspeelt op het gedrag van je bezoeker.

Analyseer je terugkerende bezoeker
De terugkerende bezoeker is een interessante lead, die heeft namelijk interesse en besteedt wat tijd op je website! Deze bezoeker moet je analyseren over een langer tijdsbestek, zeg een aantal maanden. Filter op kanaal zodat je ziet vanuit welke bron deze bezoeker komt. Let wel op, bezoekers kunnen terugkeren om verschillende redenen! Probeer deze te filteren zodat je niet de verkeerde conclusies trekt.

En zo gebruik je de data voor een volgende keer: 

Is je campagne afgerond? Vergeet dan niet deze stappen.

Sla de resultaten op en voer een benchmark (vergelijking) uit.
Noteer de conclusies bijvoorbeeld in een presentatieformat met vergelijkingstabellen. Handig, want deze pak je er bij een volgende campagne weer bij om te vergelijken met de nieuwe resultaten. Zo word je steeds een betere speler in het marketingveld!

Maak gebruik van Google Data Studio voor een eenvoudig overzicht van je Google Ads en Analytics.
Voeg je gegevensbronnen toe, pak een template uit de sjabloongalerie of ga zelf aan de slag. Zo heb je snel een overzicht van je resultaten en websiteverkeer. Je hoeft deze maar één keer aan te maken want de looptijd en datum kun je aanpassen. 

Meer weten?
Hulp nodig bij het correct inlezen en verwerken van je data? We helpen je graag met opzetten van een strategische en op data gerichte campagne.

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
Kom met ons in contact