Happy b-day Google!

3 tips om Google Analytics optimaal te gebruiken

Een vraag die ik vaak van klanten krijg, is of de €€€ wel goed zijn besteed. In marketingtermen spreken we dan van ROI (return on investment). Ik maak gebruik van Google Analytics om dat te meten. Alleen zo kunnen we strategische plannen maken op basis van cijfers en niet op basis van een onderbuikgevoel. Om de ROI te verbeteren, kijk ik naar veel verschillende zaken in Google Analytics. In deze blog vertel ik je op deze ‘Google’ dag mijn drie Google Analytics geheimen.

Eerst even terug in de tijd: vandaag, 4 september, bestaat Google alweer 21 jaar(!). Al snel evolueerde de zoekmachine en werd er een verdienmodel aan gekoppeld. Google Ads werd in 2000 gelanceerd en vijf jaar later volgde een simpele versie van Analytics. Voor marketeers destijds een grote ontwikkeling en veel werk aan de winkel om snel te gaan begrijpen hoe deze tool werkte.

Auteur.

Hella Hendriks 
Marketing Specialist & Analist

Na een aantal jaren zelf met Google Analytics te hebben gestoeid, weet ik de weg goed te vinden. Voor onze klanten die online opereren is Analytics een informatiebron van onschatbare waarde om klanten beter te begrijpen. Om deze klantgegevens optimaal te kunnen lezen, kun je deze drie tips toepassen:

  1. Om geen vertekend beeld te krijgen van je resultaten (en zo verkeerde strategische beslissingen te nemen), moet je weten dat er veel verkeer via bots naar je websites gestuurd wordt. Je kunt het ‘fake verkeer’ herkennen wanneer je naar de kanalen van je acquisitie kijkt. Let op referral traffic of andere onherkenbare termen en filter deze er uit.
  2. Om je SEO te optimaliseren, maak je gebruik van Google Search Console. Deze tool geeft je veel informatie over hoe je website presteert en wanneer er gezocht wordt naar jouw product of dienst. Daarnaast geeft Search Console aan op welke punten je kunt verbeteren om nog beter gevonden te worden, en hoe je opvalt in de zoekresultaten van Google. Koppel de tools Google Analytics en Search Console aan elkaar zodat deze ‘met elkaar praten’; dat geeft je meer inzicht.
  3. Krijg meer inzicht in je doelgroepen. In de standaardinstellingen van je dashboard wordt getoond met welke device men je website bezoekt. Wanneer je deze optie uitschakelt, krijg je toegang tot andere details (die veel interessanter zijn). Bijvoorbeeld informatie over geslacht en leeftijd. Wanneer je deze informatie gaat opslaan en gaat gebruiken voor marketingcampagnes, let dan wel op de AVG.

Gerelateerde cases.

Online campagne2020-06-12T08:20:32+00:00
Kom met ons in contact