Happy b-day Google!

3 tips om Google Analytics optimaal te gebruiken

De vraag die ik vaak krijg van onze klanten is of de €€€ wel goed zijn besteed. In marketingtermen spreken we dan over ROI (return on investment). Net als vele marketeers met mij, maak ik gebruik van Google Analytics om dat te meten. Alleen zo kunnen we strategische plannen maken op basis van cijfers en niet op basis van een onderbuikgevoel. Om het ROI te kunnen verbeteren, kijk ik naar veel verschillende informatie binnen Google Anaytics. Maar wat is naast ROI nog meer belangrijk om naar te kijken? In deze blog vertel ik je op deze ‘Google’ dag mijn drie Google Analytics geheimen.

Eerst even terug in de tijd; vandaag, 4 september, is de dag dat Google alweer 21 jaar bestaat (!). Al snel evolueerde de zoekmachine en werd er een verdienmodel aangekoppeld. Google ads werd in 2000 gelanceerd en vijf jaar later volgde een simplistische versie van Analytics. Voor marketeers destijds een grote ontwikkeling en veel werk aan de winkel om snel te gaan begrijpen hoe deze tool werkte.

Auteur.

Hella Hendriks 

Marketing Specialist

& Analist

Na een aantal jaren zelf in Google Analytics te hebben gestoeid, weet ik de weg goed te vinden. Voor onze klanten die online opereren is Analytics een informatiebron van onschatbare waarde om hun klanten beter te begrijpen en hierop in te spelen. Maar om deze klantgegevens optimaal te kunnen lezen, kun je deze drie tips toepassen:

  1. Om geen vertekend beeld te krijgen van je resultaten en zo verkeerde strategische beslissingen te maken, moet je weten dat er veel verkeer via bots naar je websites gestuurd wordt. Je kunt het ‘fake verkeer’ herkennen wanneer je naar de kanalen van je acquisitie kijkt. Let op referral traffic of andere onherkenbare termen en filter deze er uit.
  2. Om je SEO te nog beter te optimaliseren, maak je gebruik van de tool Google Search Console. Search Console geeft je veel informatie over hoe je website presteert en wanneer er gezocht wordt naar jouw product of dienst. Daarnaast geeft Search Console aan op welke punten je kunt verbeteren om nog beter gevonden te worden en hoe je opvalt onder de zoekresultaten van Google. Koppel de tools Google Analytics en Search Console aan elkaar zodat deze ‘met elkaar praten’ zodat je meer inzichten hebt en kunt optimaliseren.
  3. Krijg meer inzicht in je doelgroepen. In de standaard instellingen van je dashboard wordt de informatie met welke device men je website bezoekt, met je gedeeld. Wanneer je deze inzichten uitschakelt, krijg je toegang tot andere details (die veel interessanter zijn) over je websitebezoekers. Informatie als geslacht en leeftijd. Wanneer je deze inzichten gaat opslaan en gaat gebruiken voor marketingcampagnes, let dan wel op de AVG.

Gerelateerde cases.

Dierenbescherming – Ambulance Animatie2019-08-16T10:11:38+00:00

Samen een campagne starten?

KOM MET ONS IN CONTACT