Hoe het coronavirus ook marketingland domineert

Inmiddels ligt onze (sociale) samenleving zo goed als stil. Nauwelijks naar buiten; enkel voor een boodschap of een frisse neus. We werken allen thuis indien het kan. En liggen eveneens de branches horeca, reizen, cultuur- en recreatie, sport en evenementen compleet op z’n gat.

Het coroncavirus domineert ons leven, maar ook onze marketingwerkzaamheden. Het dwingt ons om een andere marketing-pet op te zetten.

Geen promotie?
Bij tijdelijke en/of aanhoudende laagconjunctuur wordt snel gesneden in kosten; marketing en advertising.

1) Omdat de ROI (Return On Investment) of ROAS (Return On Ad Spent) soms na een langere periode zichtbaar is en niet dírect.

2) Omdat advertising relatief gezien snel kan worden stopgezet om z.s.m. kosten te besparen. Uit een enquete uitgevoerd door Nima geeft een kwart van de ondervraagde marketeers aan de campagnes uit te stellen. Niet alleen Corona stelt de promotie van haar bier dus uit. Of zien we tijdelijk niet de oproep om wél te hamsteren bij Albert Heijn. Enerzijds begrijpelijk om te snijden in marketing, anderzijds is dit een korte termijnvisie er op na houden en angst je raadgever laten zijn.

Het coronavirus dwingt ons nogmaals om anders te denken als marketeer. Na een week zie ik prachtige innovatie ideeën de revue passeren. Gesloten restaurants die nu via Thuisbezorgd hun menu presenteren, of een maaltijdbox aanbieden. Apps als houseparty die zijn gebouwd om vrienden online samen te laten brengen. Het aantal downloads is deze week exponent stijgen. Maar ook een lokale schoenenwinkel die via FaceTime hun winkelend publiek door de fysieke winkel loodst, bezorgd en er via een Tikkie betaald mag worden.

Fantastisch!
Innovatief!
Creatief!

Hoe het coronavirus ook marketingland domineert

Inmiddels ligt onze (sociale) samenleving zo goed als stil. Nauwelijks naar buiten; enkel voor een boodschap of een frisse neus. We werken allen thuis indien het kan. En liggen eveneens de branches horeca, reizen, cultuur- en recreatie, sport en evenementen compleet op z’n gat.

Het coroncavirus domineert ons leven, maar ook onze marketingwerkzaamheden. Het dwingt ons om een andere marketing-pet op te zetten.

Geen promotie?
Bij tijdelijke en/of aanhoudende laagconjunctuur wordt snel gesneden in kosten; marketing en advertising.

1) Omdat de ROI (Return On Investment) of ROAS (Return On Ad Spent) soms na een langere periode zichtbaar is en niet dírect.

2) Omdat advertising relatief gezien snel kan worden stopgezet om z.s.m. kosten te besparen. Uit een enquete uitgevoerd door Nima geeft een kwart van de ondervraagde marketeers aan de campagnes uit te stellen. Niet alleen Corona stelt de promotie van haar bier dus uit. Of zien we tijdelijk niet de oproep om wél te hamsteren bij Albert Heijn. Enerzijds begrijpelijk om te snijden in marketing, anderzijds is dit een korte termijnvisie er op na houden en angst je raadgever laten zijn.

Het coronavirus dwingt ons nogmaals om anders te denken als marketeer. Na een week zie ik prachtige innovatie ideeën de revue passeren. Gesloten restaurants die nu via Thuisbezorgd hun menu presenteren, of een maaltijdbox aanbieden. Apps als houseparty die zijn gebouwd om vrienden online samen te laten brengen. Het aantal downloads is deze week exponent stijgen. Maar ook een lokale schoenenwinkel die via FaceTime hun winkelend publiek door de fysieke winkel loodst, bezorgd en er via een Tikkie betaald mag worden.

Fantastisch!
Innovatief!
Creatief!

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Brainstormen?

Kom met ons in contact

Terug naar de tekentafel
Met de strenge maatregelingen zijn we verplicht om al anders te werken. Wat brengt deze periode jou?

Als wij bij OBM een nieuwe project starten, begint dit met een brainstormsessie. Denk out-of-the-box. The Sky is zeker niet de limit. En we denken altijd vanuit de ‘Why’ van een organisatie. De waarom-een-organisatie-er-toe-doet. Zie deze periode om terug naar de tekentafel te gaan en kritisch te kijken naar de huidige marktvraag. Combineer verschillende van deze uitkomsten met elkaar en wellicht ontstaat er een net zo fantastisch idee als de eerder genoemde lokale schoenenwinkel.

Afwachtend zijn is in ieder geval geen optie meer.

Hella Hendriks

Marketing Specialist

& Analist

Brainstormen?

Kom met ons in contact
UNICEF Voedingscampagne2020-01-27T08:10:52+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2020-02-13T15:06:37+00:00
Kom met ons in contact