Zo bouw je in 4 stappen een knallende feestdagencampagne voor jouw merk!

Wil je nog even flink scoren aan het einde van het jaar? In de periode tussen Black Friday (dit jaar op 27 november) en Kerstmis, verdubbelen de omzetten in de consumentenmarkt. Als je nu begint met voorbereiden voor je feestdagencampagne, profiteer je straks mooi van deze piek!

Hieronder leggen we precies uit welke stappen je vanaf nu kunt zetten om in december mooie salesresultaten te realiseren. De stappen komen je misschien bekend voor: ze zijn gebaseerd op het See Think Do Care model van Google.

Zo bouw je in 4 stappen een knallende feestdagencampagne voor jouw merk!

Wil je nog even flink scoren aan het einde van het jaar? In de periode tussen Black Friday (dit jaar op 27 november) en Kerstmis, verdubbelen de omzetten in de consumentenmarkt. Als je nu begint met voorbereiden voor je feestdagencampagne, profiteer je straks mooi van deze piek!

Hieronder leggen we precies uit welke stappen je vanaf nu kunt zetten om in december mooie salesresultaten te realiseren. De stappen komen je misschien bekend voor: ze zijn gebaseerd op het See Think Do Care model van Google.

Download het whitepaper: dé perfecte feestdagencampagne

Download

Fase 1 Juni – augustus: Voorbereiding

Buiten vallen de mussen van het dak, binnen zit jij met je collega’s te brainstormen over content met sneeuw en kerstmannen in de hoofdrol. Behalve de keuze voor content, bepaal je in deze fase ook welke middelen en kanalen je inzet.  Je kunt daarbij echt niet meer om social media heen. Uit onderzoek van Facebook* blijkt dat van de Nederlanders die actief zijn op social media, 66% zich laat inspireren door winkels, en 52% online. Maar liefst 37% geeft aan beïnvloed te worden door video’s en foto’s op deze platformen bij het kopen van cadeautjes voor de feestdagen. En, extra plus van de inzet van deze media (met name video’s) is dat je op deze manier uitstekend data kunt verzamelen waarmee je je doelgroep weer beter leert kennen.

Fase 2 September – oktober: Awareness

In deze fase zorg je dat je zichtbaar bent bij je doelgroep. We hadden het al over de inzet van social media tijdens je feestdagencampagne en ook in deze fase is dat onverminderd belangrijk. 63% van de social media gebruikers wereldwijd zegt zijn kerstaankoop vooraf te hebben gespot op social media**. Dus zorg dat ze jou tegenkomen als ze ‘window shoppen’ op Instagram (Stories), Snapchat, Pinterest, Facebook of Tik Tok. Het is dé nieuwe etalage om cadeau-ideeën en inspiratie op te doen. Overweeg ook eens om samenwerking te zoeken met een influencer; een niet te onderschatten invloed bij de keuze voor een kerstcadeau.

Fase 3 November – december: Showtime

Yes, het is zover, jouw feestdagencampagne gaat live. Pak nog even onderstaande checklist erbij, dan weet je zeker dat de verkoopcijfers straks door het dak gaan:

1.Vergeet Black Friday niet
Ongeveer 46% van de Nederlanders geeft aan een cadeautje te scoren tijdens een mega-sale event als Black Friday.

2. Personaliseer je communicatie
Bijvoorbeeld met een persoonlijke aanhef in een e-mail. Personalisatie verhoogt loyaliteit aan en vertrouwen in het merk, en stimuleert conversie. Maar ook de kanaalkeuze kan als persoonlijk worden ervaren; bijvoorbeeld een SMS-berichtje.  Let hierbij wel op de AVG-wetgeving.

2.Vergeet Google Shopping niet in te zetten!
Omdat je product direct wordt getoond bij relevante zoekopdrachten. En omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden verhoogt deze advertentiemethode de conversie flink. Een absolute must in deze fase dus.

3. Zorg voor herkenbaarheid in je uitingen.
In december mag het best een beetje extra feestelijk. Kies voor één stijl die binnen je huisstijl past,  maar creëer een decembersfeertje door het net even anders dan anders te doen.  Herkenbaarheid van je merk of product in combinatie met de kracht van herhaling zorgt veelal voor een beter verkoopresultaat. Let er wel op dat je voldoende afwisselt in je boodschappen. Stuur niet alleen verkoopgerichte signalen, maar grijp ook terug op berichten uit de Awareness fase voor engagement en branding.

4. Leun niet achterover, blijf optimaliseren!
Denk niet dat je nu klaar bent, maar optimaliseer je campagne gedurende de looptijd. Levert een advertentie niet op wat je vooraf voor ogen had? Schakel deze dan uit en verschuif je budget naar een andere advertentie. Kijk bijvoorbeeld naar een relevantiescore, kosten per klik en/of en de kosten per 1.000 vertoningen van je advertenties.

5. Retarget je bereikte doelgroep
Retarget op de mensen die jouw producten/diensten hebben bekeken rond Black Friday en Cyber Monday, maar niet tot aanschaf zijn overgegaan.

6. Leer en evalueer
Vraag jezelf af of je de KPI’s hebt behaald met de huidige eindresultaten van je campagne. Koppel relevante datastromen aan elkaar om de juiste conclusies te trekken en verbeterpunten te vinden voor een volgende campagne. Deel je rapportage en bevindingen met andere marketeers en collega’s.

Fase 4 Januari: vasthouden en uitbouwen

Je feestdagencampagne heeft je, als het goed is, nieuwe klanten opgeleverd of bekend gemaakt bij een nieuwe doelgroep. Een kwart van de Nederlanders gebruikt de periode in- en na de feestdagen om een goede aanbieding te scoren. Nu is het zaak je klanten te laten terugkeren en de koopjesjagers te bereiken. Bovendien heb je een hoop nieuwe data en inzichten verzameld. Hoe je hiermee succesvol verder kunt in 2021, lees je in het volgende blog!

Wil jij ook met een mooie klapper het oude jaar uitluiden?
Hella is onze advertising specialist. Zij en de rest van het OBM-team staan klaar om met je mee te denken. Neem contact met haar op via 0252 – 620 001

Bronnen
*Facebook Inc, Holiday Season 2019 en 2020.

** Deloitte Retail Trends 2019

Kom met ons in contact