Welke gevolgen heeft de IOS 14-release op jouw online advertenties?

In het najaar van 2020 kwam Apple met een grote IOS-update, gebruikers kunnen nu namelijk zelf beslissen over de data die verzameld wordt. (Weten waar? Ga naar de instellingen binnen privacy en klik op tracking) De grootste uitdaging van deze update is dat het lastiger wordt gemaakt om deze doelgroep te bereiken met advertenties. Hierdoor heeft Facebook de regels flink moeten aanscherpen.

In deze blog laten we stap voor stap zien hoe je hier goed op voorbereid. Zo blijven je advertenties zichtbaar en kun je de prestaties van je campagnes blijven meten.

Welke gevolgen heeft de IOS 14-release op jouw online advertenties?

In het najaar van 2020 kwam Apple met een grote IOS-update, gebruikers kunnen nu namelijk zelf beslissen over de data die verzameld wordt. (Weten waar? Ga naar de instellingen binnen privacy en klik op tracking) De grootste uitdaging van deze update is dat het lastiger wordt gemaakt om deze doelgroep te bereiken met advertenties. Hierdoor heeft Facebook de regels flink moeten aanscherpen.

In deze blog laten we stap voor stap zien hoe je hier goed op voorbereid. Zo blijven je advertenties zichtbaar en kun je de prestaties van je campagnes blijven meten.

Kun je wel wat hulp gebruiken?

Kom met ons in contact

1. Stappen om je Business Manager account juist in te richten

  • Controleer of je domein geverifieerd is binnen de Business Manager
  • Stel een maximum van 8 conversie-acties per domein

Facebook configureert eerst de conversie gebeurtenissen waarvan zij denken dat ze het relevantst zijn voor je bedrijf op basis van je activiteit. Alle andere gebeurtenissen worden inactief gemaakt voor campagne optimalisatie en rapportage.

2. Wijzigingen toeschrijving instellingen voor app en web gebeurtenissen

Het beleid van Apple: AppTrackingTransparency-framewrok verbiedt het verzamelen en delen van bepaalde gegevens tenzij gebruikers zich aanmelden voor het bijhouden van deze gegevens. 

Ondersteunde periodes

  • 1 dag voor klikken
  • 7 dagen voor klikken (standaard na implementatie van de prompt)
  • 1 dag voor klikken en 1 dag voor weergaven
  • 7 dagen voor klikken en 1 dag voor weergaven (aanvankelijke standaard)

Niet ondersteunde periodes

  • 28 dagen voor klikken
  • 28 dagen voor weergaven
  • 7 dagen voor weergaven 

Wil je meer weten over deze wijzigingen? Lees het gehele artikel van Facebook hier.

3. Doelstelling: App downloads of website conversie? Dit heeft de volgende impact op je advertenties

  • Je kunt je app maar aan één advertentieaccount koppelen. Wel kun je hetzelfde advertentieaccount gebruiken om voor meerdere apps te adverteren.
  • Alleen het kooptype Veiling is beschikbaar. Het kooptype Bereik en frequentie is niet beschikbaar. 
  • Nadat de campagne is gepubliceerd, kun je de schakelaar van de iOS 14-campagne niet inschakelen of uitschakelen. Je moet je campagne uitschakelen of verwijderen.
  • Elke campagne is beperkt tot 5 advertentiesets van hetzelfde optimalisatie type. Je kunt niet verschillende optimalisatie opties gebruiken voor advertentiesets in dezelfde campagne. Wanneer je een van de 9 toegestane iOS 14-campagnes uitschakelt of verwijdert, geldt er een herstelperiode van 72 uur voordat de campagne niet meer meetelt voor je limiet.

4. Doelstelling: App downloads of website conversie? Dit heeft de volgende impact op je rapportage

  • Geen realtime data, dit kan tot 3 dagen vertraagd zijn
  • Geschatte resultaten op campagneniveau
  • Geen ondersteuning voor specificaties:, zoals leeftijd, geslacht, regio en plaatsing 
  • Geen ondersteuning voor huidige toeschrijvingsperioden

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het juist inrichten van je Business Manager? Of wil je een campagne starten gericht op conversie? We helpen je graag, neem gerust contact met ons op! 

OBM is een fullservice marketingbureau. Sinds 2010 werken onze specialisten op gebied van strategie, marketing, design en development voor uiteenlopende opdrachtgevers, vanuit ons kantoor onder de rook van Schiphol. Samen met onze klanten vertalen we het verhaal en de doelstellingen van hun organisatie naar concrete marketingstrategieën. Op basis daarvan creëren we een passende campagne waarin de boodschap wordt vertaald naar alle uitingen, en zorgen tenslotte ook voor de uitvoering en optimalisatie van de campagne. Dat doen we met veel plezier en vooral: met mooie resultaten.

OBM, jouw marketingpartner

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
RB Studentenfotografie2020-08-11T11:45:53+00:00
Online campagne2020-11-04T07:52:22+00:00
Kom met ons in contact