Hart voor de zaak – MKB Ondernemerscongres 2019

Zoals de titel doet klinken was ‘Hart voor de zaak’ het onderwerp van het MKB Ondernemerscongres 2019. Met sprekers als Ben Tiggelaar, Maarten van der Weijden, John van Zweden en Björn Kuipers was er weer een bomvol programma wat gevolgd kon worden.

De dag begon met de mogelijkheid om verschillende stands te bezoeken. Zo had Office Centre iedereen een sleutel gegeven. Doormiddel van de sleutel kon men proberen om twee verschillende kluizen te openen om zodoende mooie prijzen te winnen. Dit alles was bedoeld om traffic te genereren naar de verkopers van Office Centre.

Daarnaast was er een tweede stand die opviel. Dit was de stand van HP. Bij deze stand was het mogelijk om even uit je dagelijkse werkzaamheden te stappen en je in de wereld te bevinden van een Formule 1 racer. Dit werd gerealiseerd dankzij de VR brillen van HP. Dankzij deze interactieve stand kon iedere aanwezige ondervinden hoe realistisch een VR bril is. Dit gaf dan ook weer inspiratie om de VR bril op verschillende marketingoplossingen toe te passen.

Vanuit mijn persoonlijke interesse ben ik ook naar de stand gegaan van Cavallaro Napoli. Als accountmanager kom ik bij veel verschillende bedrijven over de vloer en is het belangrijk om mijzelf dan gepast te kleden. Cavallaro had verschillende mannequins meegenomen waarop verschillende stijlen werden getoond. Daarnaast was het mogelijk om zelf styling advies te ontvangen van de twee verkoopsters. Tot mijn grote opluchting was ik gepast gekleed maar kon ik er ook voor kiezen om een t-shirt aan te trekken met een mooi colbert. Dit zorgt voor hetzelfde effect. Tip van de dag dacht ik maar.

Auteur.

Nick Dejalle
Accountmanager

Alle abstracte tips van Ben Tiggelaar om het hart voor de zaak te vergroten werden vervolgens behandeld door alle verschillende sprekers. Maarten van der Weijden en Wim Anker staken er voor mij met kop en schouders bovenuit. Twee compleet verschillende persoonlijkheden, twee compleet verschillende motivaties maar 1 ontzettend belangrijke overeenkomst. Zij staan voor hun eigen idealen en handelen daar ook naar.

Maarten van der Weijden (Olympisch kampioen) sprak over ‘het beste uit jezelf halen’, hierin deelde hij zijn ervaring met het hebben van kanker als topsporter, hoe hij omging met die vreselijke ziekte en hoe hij zijn ziekte overwon om vervolgens Olympisch goud te winnen. Zijn boodschap was dat als je ergens voor gaat en daadwerkelijk je hart en ziel erin stopt je altijd je doelstelling zal behalen. Dit hoeft niet direct de eerste keer maar zoals Maarten zelf zei: ‘mocht het de eerste keer niet lukken, dan mag je het best een tweede keer proberen.’ Dit is natuurlijk een knipoog naar zijn Elfstedentocht. Deze deed hij op zijn manier zwemmend. De eerste keer heeft hij zijn doelstelling niet behaald en moest hij eerder afhaken. Hij had ondertussen wel 5 miljoen euro opgehaald voor kankeronderzoek. Echter knaagde het aan hem dat hij de tocht niet had uitgezwommen. Een tweede poging dan maar. Ditmaal met een aantal tweaks aan zijn voorbereiding en met succes! Hij zwom de elfstedentocht uit en haalde een nog groter geldbedrag op!

‘Mocht het de eerste keer niet lukken… dan mag je het altijd nog een tweede keer proberen!’

Wim Anker (strafpleiter / advocaat) had het over zijn werkzaamheden als strafpleiter. Hierin had hij het over zijn persoonlijke principes en hoe hij die toepaste in zijn praktijk. Wim Anker sprak over het hebben van principes en het aangeven van je grenzen. Hier gaf hij een tekenend voorbeeld bij. ‘Wij hebben de regie, nooit de cliënt’. Hiermee verteld Wim Anker dat hij en zijn werknemers altijd in controle zijn over hun organisatie. Daarbij is de wet wel altijd leidend. Hierdoor kwam ik uit bij principe 2 van zijn organisatie: ‘Wij staan iedereen bij.’ Dit houdt dus in dat de wet altijd leidend is. Hoe gruwelijk de zaak ook is.

Als ik terugkijk op het congres is het een inspirerende dag geweest. Voor mij persoonlijk is hart voor de zaak duidelijker geworden. Mijn eigen hart voor de zaak komt uit op de volgende principes:

  • Heb plezier in wat je doet – dit betekent niet iedere minuut van de dag. Dit gaat er vooral om dat ik weet waar ik naartoe aan het werken ben. Ofwel het hebben van persoonlijke doelen.
  • Geniet van fouten – hoewel niemand graag fouten maakt ben ik er zelf voorstander van. Hoe meer fouten ik maak, hoe beter ik word.
  • Vier overwinningen – na alle fouten moet het een keer goed gaan. Vier dit dan ook met je collega’s.
  • Wees doelgericht – (hoewel ik van dag tot dag leef moeten die dagen wel ergens naartoe gaan.) Zorg dus voor een doelstelling, dit zorgt ervoor dat je zoals principe 1 aangeeft plezier in je werk zal hebt. Dit komt doordat ik werk aan persoonlijke doelen. Daarnaast zorgt visualisatie voor realisatie. Spreek of schrijf doelstellingen uit.
UNICEF Voedingscampagne2019-12-03T12:29:53+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2019-11-26T08:14:13+00:00
Dierenbescherming – Hitteactie2019-11-18T08:34:07+00:00

Samen een campagne starten?

KOM MET ONS IN CONTACT