Hart voor de zaak – MKB Ondernemerscongres 2019

Zoals de titel doet vermoeden, was ‘Hart voor de zaak’ het onderwerp van het MKB Ondernemerscongres 2019. Met sprekers als Ben Tiggelaar, Maarten van der Weijden, John van Zweden en Björn Kuipers was er weer een bomvol programma.

De dag begon met de mogelijkheid om verschillende stands te bezoeken. Zo had Office Centre iedereen een sleutel gegeven. Door middel van de sleutel kon men proberen om twee verschillende kluizen te openen en zo mooie prijzen te winnen. Dit alles was bedoeld om traffic te genereren naar de verkopers van Office Centre.

Er was een tweede stand die opviel; die van HP. Bij deze stand was het mogelijk om even uit je dagelijkse werkzaamheden te stappen en je in de wereld te bevinden van een Formule 1 racer. Dit werd gerealiseerd dankzij de VR brillen van HP. Dankzij deze interactieve stand kon iedere aanwezige ondervinden hoe realistisch een VR bril is. Dit gaf dan ook weer inspiratie om de VR bril op verschillende marketingoplossingen toe te passen.

Vanuit mijn persoonlijke interesse ben ik ook naar de stand gegaan van Cavallaro Napoli. Als accountmanager kom ik bij veel verschillende bedrijven over de vloer. Het is belangrijk om mijzelf dan gepast te kleden. Cavallaro had verschillende mannequins meegenomen waarop verschillende stijlen werden getoond. Daarnaast was het mogelijk om stylingadvies te ontvangen van de twee verkoopsters. Tot mijn grote opluchting was ik gepast gekleed maar kon ik er ook voor kiezen om een t-shirt aan te trekken met een mooi colbert. Dit zorgt voor hetzelfde effect. Tip van de dag, dacht ik maar.

Auteur.

Nick Dejalle
Accountmanager

Alle abstracte tips van Ben Tiggelaar om het ‘hart voor de zaak’ te vergroten, werden vervolgens behandeld door alle verschillende sprekers. Voor mij staken Olympisch kampioen Maarten van der Weijden en strafpleiter Wim Anker er  met kop en schouders bovenuit. Twee compleet verschillende persoonlijkheden, twee compleet verschillende motivaties maar één ontzettend belangrijke overeenkomst: zij staan voor hun eigen idealen en handelen daar ook naar.

Van der Weijden) sprak over ‘het beste uit jezelf halen’ en deelde zijn ervaring met het hebben van kanker als topsporter, hoe hij omging met die vreselijke ziekte en hoe hij zijn ziekte overwon om vervolgens Olympisch goud te winnen. Zijn boodschap was dat als je ergens voor gaat en daadwerkelijk je hart en ziel erin stopt je altijd je doelstelling zal behalen. Dit hoeft niet direct de eerste keer, zoals Maarten zelf zei: “mocht het de eerste keer niet lukken, dan mag je het best een tweede keer proberen.” Dit is natuurlijk een knipoog naar zijn poging de Elfstedentocht zwemmend af te leggen. De eerste poging moest hij voortijdig beëindigen. Hij had ondertussen wel 5 miljoen euro opgehaald voor kankeronderzoek. Maar het knaagde aan hem dat hij de tocht niet had uitgezwommen. Een tweede poging dan maar. Ditmaal met een aangepaste voorbereiding, en met succes. Hij zwom de Elfstedentocht uit en haalde een nog groter geldbedrag op!

‘Mocht het de eerste keer niet lukken… dan mag je het altijd nog een tweede keer proberen!’

Wim Anker sprak over zijn persoonlijke principes, hoe hij die toepast in zijn praktijk, en het aangeven van je grenzen: “Wij hebben de regie, nooit de cliënt”. Anker c.s. zijn altijd in controle. Daarbij is de wet wel altijd leidend. Hierdoor kwam ik uit bij principe 2 van zijn organisatie: “Wij staan iedereen bij.” Hoe gruwelijk de zaak ook is.

Het was een inspirerende dag. Voor mij persoonlijk is het begrip ‘hart voor de zaak’ duidelijker geworden. Mijn eigen hart voor de zaak komt uit op de volgende principes:

  • Heb plezier in wat je doet– Dit gaat er vooral om dat ik weet waar ik naartoe aan het werken ben. Ofwel het hebben van persoonlijke doelen.
  • Geniet van fouten– hoewel niemand graag fouten maakt ben ik er zelf voorstander van. Hoe meer fouten ik maak, hoe beter ik word.
  • Vier overwinningen– na alle fouten moet het een keer goed gaan. Vier dit dan ook met je collega’s.
  • Wees doelgericht– Een doelstelling zorgt ervoor dat je -zoals principe 1 aangeeft- plezier in je werk hebt. Daarnaast zorgt visualisatie voor realisatie. Spreek of schrijf doelstellingen uit.
UNICEF Voedingscampagne2020-01-27T08:10:52+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2020-02-13T15:06:37+00:00
Kom met ons in contact