Social media blijft ook in 2020 een belangrijk marketingkanaal

Social media is al ruim een decennia niet meer weg te denken uit de marketingmix van bedrijven. En dat blijft nog wel even zo. Uit het laatste onderzoek van NewCom blijkt dat liefst 96% van de Nederlanders actief is op social media. We besteden per dag gemiddeld 98 minuten aan social media. WhatsApp is verreweg het meest gebruikte kanaal onder alle leeftijdsgroepen. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers in gebruikers. Facebook laat een kleine groei zien, maar jongeren trekken massaal weg. TikTok is het domein van kinderen.  

Dat zijn de belangrijkste cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020 van Newcom. Deze cijfers geven aan dat alle doelgroepen zich nog steeds op social media bevinden. De kunst is om jouw doelgroep met de juiste content op het juiste kanaal te bereiken en te activeren. De uitkomsten bieden houvast om bij elke campagne door middel van de juiste contentstrategie te bekijken welke kanalen ingezet moeten worden. Al dan niet aangevuld met offline media.

Social media blijft ook in 2020 een belangrijk marketingkanaal

Social media is al ruim een decennia niet meer weg te denken uit de marketingmix van bedrijven. En dat blijft nog wel even zo. Uit het laatste onderzoek van NewCom blijkt dat liefst 96% van de Nederlanders actief is op social media. We besteden per dag gemiddeld 98 minuten aan social media. WhatsApp is verreweg het meest gebruikte kanaal onder alle leeftijdsgroepen. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers in gebruikers. Facebook laat een kleine groei zien, maar jongeren trekken massaal weg. TikTok is het domein van kinderen.  

Dat zijn de belangrijkste cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020 van Newcom. Deze cijfers geven aan dat alle doelgroepen zich nog steeds op social media bevinden. De kunst is om jouw doelgroep met de juiste content op het juiste kanaal te bereiken en te activeren. De uitkomsten bieden houvast om bij elke campagne door middel van de juiste contentstrategie te bekijken welke kanalen ingezet moeten worden. Al dan niet aangevuld met offline media.

Auteur

Maurice Stam

Marketing- en communicatieadviseur

Brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Kom met ons in contact

9 op de 10 Nederlanders gebruiken WhatsApp

Als we kijken naar de top zes grootste platformen (WhatsApp, Facebook, YouTube, LinkedIn, Twitter en Instagram) zien we overal een groei. De grootste stijgers zijn Instagram en YouTube. Deze kanalen groeien met respectievelijk 710.000 en 430.000 gebruikers. De volgorde van de top-6 kanalen is gelijk aan die van vorig jaar. Nummer 1 WhatsApp krijgt er 2% meer gebruikers bij. Dit betekent dat nu 9 op de 10 Nederlanders gebruik maakt van de berichtendienst van Facebook. We zijn gemiddeld in zeven WhatsApp-groepen actief.

Tip: Maak als bedrijf gebruik van WhatsApp Business. Integreer WhatsApp op je website, webshop en webcare. Via WhatsApp kom je sneller in contact met je (potentiële) klanten.

Facebook groeit lichtjes

Het afgelopen jaar is Facebook licht gegroeid. In Nederland maken 10,4 miljoen mensen gebruik van het social media netwerk. Na WhatsApp is Facebook onder alle leeftijden van 20 jaar en ouder nog altijd het belangrijkste social media platform. Onder jongeren blijft het gebruik van Facebook echter wel afnemen. Op dit moment is nog maar de helft van de jongeren tot 20 actief op Facebook. Waar bevinden deze jongeren zich dan wel? Instagram is, na WhatsApp, het populairste kanaal onder jongeren. Gevolgd door YouTube en Snapchat. Dat laatste kanaal laat ook een stijging zien, maar moet Instagram nog wel voor laten gaan als belangrijkste kanaal voor jongeren tot 20 jaar.

Infographic

social media onderzoek

Download

TikTok ongekend populair bij kinderen

Het kanaal TikTok is dit jaar voor het eerst meegenomen in het onderzoek. TikTok is een app waarmee je korte video’s kunt versturen. Hier komen social media en muziek samen. TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, waarvan 425.000 gebruikers 6 t/m 14 jaar zijn. En het lijkt erop dat het alleen maar populairder gaat worden onder jongeren. Leuk feitje is dat de grootste groep meisjes van 9 tot 14 jaar is.

Tip: Heb je een jonge doelgroep? Dan is het zeker goed om TikTok als mediakanaal op te nemen in je contentstrategie en te gebruiken om je merk te laden in de See en Think fase.

Conclusies

  • Grootste groei in dagelijks gebruik zien we bij de platformen Instagram, Snapchat en Youtube
  • WhatsApp heeft een vrijwel volledig bereik onder Nederlanders
  • Facebook groeit lichtjes, maar het gebruik onder jongeren 15-19 jaar neemt af
  • Nieuw platform TikTok heeft 0,7 miljoen gebruikers van 15+

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020, Newcom Research & Consultancy B.V.
Newcom.nl

Auteur

Maurice Stam

Marketing- en communicatieadviseur

Brainstormen over de mogelijkheden voor jouw organisatie?

Kom met ons in contact
Online campagne2020-06-12T08:20:32+00:00
Kom met ons in contact