Social media onderzoek 2021

Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Nu, in 2021 voor de elfde keer op rij onder 7.021 respondenten. Wat zijn in 2021 de conclusies op basis van het social media onderzoek?

Social media onderzoek 2021

Newcom voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. Nu, in 2021 voor de elfde keer op rij onder 7.021 respondenten. Wat zijn in 2021 de conclusies op basis van het social media onderzoek?

Wat betekenen deze cijfers voor jouw organisatie? Maak je marketingmix weer up-to-date!

Ga met ons in gesprek

Onderstaand de drie conclusies van het gebruik en de groei van de verschillende social media platformen.

Social media gebruik: Intensiever!

  • 13,7 miljoen gebruikers van 15 jaar of ouder
  • Zowel aantal gebruikte platforms als het aantal dagelijks gebruikte platforms stijgt
  • De leeftijdsgroepen 15-19 jaar en 20-39 zijn meer social media platforms gaan gebruiken
  • Landelijk gemiddelde van 3,9 gebruikte platforms
  • Jongeren schatten in dat ze ruim 15 minuten langer op social media zaten dan in 2020

Grote platformen stabiel; TikTok en Pinterest zijn de winnaars!

  • De grote platforms blijven stabiel of groeien lichtjes
  • Procentueel groeien Instagram en LinkedIn het hardst
  • TikTok gebruikers 2,5 keer zo hoog als in 2020

Dagelijks gebruik; groeiend! Vooral LinkedIn, Youtube en TikTok

  • Dagelijks gebruik top 5: Youtube, Instagram, Whatsapp
  • Dagelijks gebruik overig: TikTok, LinkedIn en Pinterest
Grafiek: Totaal gebruikers per platform

TikTok groeit; onder jongeren is het Facebook al gepasseerd

Leeftijd 15-19 jaar

  • 490.000 gebruikers TikTok
  • Facebook minst dagelijks gebruikt

Leeftijd 20-24 jaar

  • 360.000 gebruikers TikTok

TikTok startte in 2020 met 281.000 gebruikers, nu in 2021 staat de teller op 836.000. Onder jongere heeft TikTok, Facebook al ingehaald in het dagelijks gebruik en zet het in een stijgende lijn de achtervolging in op de platformen YouTube, Snapchat en Instagram. 

Instagram groei; vlakt af

  • Onder de 40 jaar nadert de groei van Instagram het nulpunt.

De afgelopen jaren groeide Instagram sterk, nu is te zien dat de groei eruit is onder de leeftijd van 40 jaar. In totaal zijn er nu 3,7 miljoen gebruikers en staat Instagram op plek 4 in het dagelijks gebruik.

Wat betekenen deze cijfers voor jouw organisatie? Het is belangrijk om jouw doelgroep via de juiste kanalen te bereiken om alles uit je marketing-euro te halen. Maak je marketingmix weer up-to-date en ga met ons in gesprek.

OBM is een fullservice marketingbureau. Sinds 2010 werken onze specialisten op gebied van strategie, marketing, design en development voor uiteenlopende opdrachtgevers, vanuit ons kantoor onder de rook van Schiphol. Samen met onze klanten vertalen we het verhaal en de doelstellingen van hun organisatie naar concrete marketingstrategieën. Op basis daarvan creëren we een passende campagne waarin de boodschap wordt vertaald naar alle uitingen, en zorgen tenslotte ook voor de uitvoering en optimalisatie van de campagne. Dat doen we met veel plezier en vooral: met mooie resultaten.

OBM, jouw marketingpartner

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020, Newcom Research & Consultancy B.V.
Newcom.nl

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
Kom met ons in contact