SEE, THINK, DO, CARE: this is why.

SEE, THINK, DO, CARE Als ervaren marketeer ben je deze stappen (afgekort STDC-model) vast wel eens tegengekomen. Maar wat kun je ermee? En waarom zou je? In dit blog gaan we in op de 4 fasen van dit model, en laten we zien hoe je dit kunt toepassen aan de hand van een van onze cases.

Weet je nog, het AIDA-model dat je op school leerde? Deze gouden regels voor adverteren zijn al bijna een eeuw geleden bedacht. Google vond het tijd voor een update en ontwikkelde het See Think Do Care -principe, dat nog een stapje verder gaat dan AIDA. Want adverteren en converteren is één ding, maar daarna begint pas de uitdaging om je klant te laten terugkeren.

Je marketingeuro’s optimaal benut
Je kunt het STDC-model voor heel veel doeleinden gebruiken: van een simpele, eenmalige advertentie, tot een langlopende imagocampagne. De strategie is steeds hetzelfde: gezien worden door de juiste mensen, hen een voorkeur voor jouw merk laten ontwikkelen, ze verleiden tot een transactie, en tenslotte een relatie aangaan zodat het trouwe, terugkerende klanten worden. Als je het STDC-model volgt, bouw je op een strategische manier aan je merk, zodat je je marketingeuro’s optimaal benut en een steeds grotere community ambassadeurs kweekt.

SEE, THINK, DO, CARE: this is why.

See, think, do, care. Als ervaren marketeer ben je deze stappen (afgekort STDC-model) vast wel eens tegengekomen. Maar wat kun je ermee? En waarom zou je? In dit blog gaan we in op de 4 fasen van dit model, en laten we zien hoe je dit kunt toepassen aan de hand van een van onze cases.

Weet je nog, het AIDA-model dat je op school leerde? Deze gouden regels voor adverteren zijn al bijna een eeuw geleden bedacht. Google vond het tijd voor een update en ontwikkelde het See Think Do Care -principe, dat nog een stapje verder gaat dan AIDA. Want adverteren en converteren is één ding, maar daarna begint pas de uitdaging om je klant te laten terugkeren.

Je marketingeuro’s optimaal benut
Je kunt het STDC-model voor heel veel doeleinden gebruiken: van een simpele, eenmalige advertentie, tot een langlopende imagocampagne. De strategie is steeds hetzelfde: gezien worden door de juiste mensen, hen een voorkeur voor jouw merk laten ontwikkelen, ze verleiden tot een transactie, en tenslotte een relatie aangaan zodat het trouwe, terugkerende klanten worden. Als je het STDC-model volgt, bouw je op een strategische manier aan je merk, zodat je je marketingeuro’s optimaal benut en een steeds grotere community ambassadeurs kweekt.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van dit model in je eigen werk? Wij vinden het leuk om hierover met je te sparren!

Kom met ons in contact

De stappen

In principe doorloopt een (potentiële) klant alle onderstaande stappen. De duur van de fases verschilt en soms overlappen ze elkaar.

FASE 1: SEE
In deze fase gaat het om gezien worden. Van tevoren heb je natuurlijk gedefinieerd wie je wilt bereiken, en uitgezocht waar deze mensen te vinden zijn. Nu zorg je voor content die deze groep aanspreekt. Dat kan online, bijvoorbeeld met een advertentie via zoekmachines of op social media, maar ook offline met bijvoorbeeld printadvertenties of radiospots. Of een combinatie daarvan. Liefst moet je doelgroep jou meermaals en op meerdere plekken tegenkomen.

FASE 2: THINK
De uitingen van de eerste fase hebben hun werk gedaan: je (potentiële) klant heeft je opgemerkt en overweegt iets van je te kopen en met je te delen. Maak gebruik van dit moment met gepersonaliseerde advertenties of zet retargeting in om je bezoeker over te halen om toch die aankoop te doen.

FASE 3: DO
Hoppa, conversie! Je klant gaat over tot actie: bijvoorbeeld een aankoop in jouw webshop, downloaden van een paper, invullen van een formulier of waar je ook maar op mikt met je campagne.

FASE 4: CARE
De nazorg. In de vorige fase heb je nieuwe klanten verwelkomd of leads verzameld. Nu is het zaak om hen te behouden en terug te laten keren. En als het even kan, ambassadeurs te laten zijn voor je merk. Zorg dus goed voor deze groep, met bijvoorbeeld een speciaal loyaliteitsprogramma of retentiemarketing. Stuur bijvoorbeeld -als je over geboortedata beschikt- een felicitatiemail om je klanten te feliciteren met hun verjaardag. Doe af en toe een speciale aanbieding, biedt vriendenkorting aan, of deel een cadeautje uit rond de feestdagen. Laat kortom zien dat je ook aan ze denkt nadat de conversie heeft plaatsgevonden. En verleidt ze daarmee om nog eens terug te komen of iemand anders voor jouw merk te enthousiasmeren.

Case: Flexa Kleur van het Jaar

Voor verfmerk Flexa bedachten we een campagne volgens het STDC-model: De Flexa Kleur van het Jaar.  We richtten ons op vrouwen in Nederland tussen de 25 en 35 jaar, die in hun Facebook-profiel aangaven interesse te hebben in Do It Yourself en klussen in huis. Met advertenties in de SEE-fase telden we af naar de onthulling van de nieuwe Kleur van het Jaar. Om extra buzz te creëren werkten we in deze fase ook samen met influencers die op hun sociale media accounts aandacht gaven aan de Kleur van het Jaar. In de THINK-fase maakten we via Facebook en Instagram de nieuwe Kleur van het Jaar bekend, en vervolgens kochten klanten kleurtesters en blikken verf in de DO-fase. Achteraf bleven we in contact (CARE-fase) doordat klanten op social media lieten zien hoe ze thuis de verf hadden gebruikt. Een geslaagd voorbeeld dus van een campagne volgens het STDC-principe!

Meer cases? Lees hier over onze campagne voor de Dierenbescherming, een goed voorbeeld van een actie in de DO-fase.   

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van dit model in je eigen werk? Wij vinden het leuk om hierover met je te sparren! Neem gerust contact met ons op via 0252 – 620 001 of stuur een mailtje naar info@obmn.nl

OBM is een fullservice marketingbureau. Sinds 2010 werken onze specialisten op gebied van strategie, marketing, design en development voor uiteenlopende opdrachtgevers, vanuit ons kantoor onder de rook van Schiphol. Samen met onze klanten vertalen we het verhaal en de doelstellingen van hun organisatie naar concrete marketingstrategieën. Op basis daarvan creëren we een passende campagne waarin de boodschap wordt vertaald naar alle uitingen, en zorgen tenslotte ook voor de uitvoering en optimalisatie van de campagne. Dat doen we met veel plezier en vooral: met mooie resultaten.

OBM, jouw marketingpartner

RB Fiscaal Kennisplatform2020-11-24T14:48:17+00:00
Kom met ons in contact