Vliegende start in 2020.

gebaseerd op je data van december.

De diversiteit aan marketinginspanningen maakt de decembermaand voor marketeers op werkgebied ‘magisch’ en ‘feestelijk’. Het harde werken wordt beloond met verhelderende klantinzichten en salesresultaten. Maar worden deze resultaten enkel gedocumenteerd, gecommuniceerd met het MT en belanden ze in de archieven? Dacht het niet! Met deze tips maak je een vliegende start in 2020 gebaseerd op je data in 2019.

Om die vliegende start in 2020 te kunnen maken, ga ik eerst even terug in de tijd. De zomer om precies te zijn. Met onze klanten willen we eigenlijk zo vroeg mogelijk starten om de decembercampagne op te tuigen. Waarom? Wist je dat je bijna éénderde van de Nederlanders in november al kerstinkopen doet? Sommigen zelfs eerder! Juist, daarom dus! Plus, hoe meer data we kunnen verzamelen, des te meer opties er zijn voor de vliegende start van 2020.

Bron: Facebook inc.

Auteur.

Hella Hendriks
Marketing specialist & analist

Omdat we ons bevinden in de aanloopfase in december (fase 3) sla ik in deze blog de uitleg over fase 1 tot en met 3 dus over. Dit blog nog niet gelezen?
De uitleg van fase 1, 2 en 3 lees je in het blog dat eerder dit jaar werd geplaatst.

Fase 4, de fase ná Kerst
Je hebt de resultaten van december op je vizier, en hoe nu verder? Hoe motiveer je je klanten weer een aankoop bij je te doen? Of hun interesse vast te houden in de producten of diensten die jij vermarkt? En wat kun je met de data uit de decembermaand in januari?

Ook wij hebben hierop geen pan-klaar antwoord. Simpelweg omdat elke business anders is. Maar om retentie te stimuleren en een vliegende start te maken in januari geef ik je 4 tips.

Tip 1: sla doelgroepen op en retarget hen.
Klinkt als een voor de hand liggende oplossing. Toch zien we in de praktijk dat deze opgeslagen doelgroepen ‘tussen wal en schip vallen’. Er wordt niets mee gedaan. Ik raad aan om verschillende doelgroepen te koppelen aan je sales funnel en hierop gespecificeerde content aan te tonen.

Bijvoorbeeld: Degene die enkel een video van je heeft bekeken (mensen in de See-fase) in december kun je retargeten met content die hen laat overwegen of ze interesse hebben in je product of dienst. Je verschuift deze doelgroep nu naar de Think-fase.

Retarget alle mensen die in december de intentie hebben gehad bij je te kopen, maar waar nooit een transactie heeft plaatsgevonden. Doe dit met een bericht om nu wel over te gaan tot actie. Hier verschuif je de mensen in de Think-fase naar de Do-fase. Een duidelijke CTA is hier van belang, koop nu of claim jouw korting bijvoorbeeld.

“Je huidige klantenlijst is goud waard”

Tip 2: Lanceer een retentie marketingcampagne.
Gebruik deze voor alle mensen die in december iets bij je hebben gekocht. Denk aan iets ludieks waardoor de loyaliteit van deze groep wordt verhoogd. Je huidige klantenlijst is tenslotte goud waard. Deze groep uit de Do-fase verschuift naar de Care-fase. De mensen die al ambassadeur zijn moet je tevens zien vast te houden. Vergeet deze groep niet!

Tip 3: Ken de juiste waard toe aan je kanalen voordat je conclusies trekt.
Oftewel gebruik een attributiemodel voordat je concludeert dat er in december ontzettend veel via Facebook is verkocht. En daarom van plan bent je gehele budget in januari naar dit kanaal verschuift. Google maakt het je erg gemakkelijk door via het data-driven attributiemodel de resultaten terug te vinden en elk kanaal waar een klant contact met jou heeft gehad een waarde krijgt toegekend. Hé, nu zien je resultaten er toch wel anders uit dan wanneer je je kanalen beoordeelt/afrekent op last-click.

Tip 4: Gebruik je offline klantgegevens voor je online campagne in januari.
De connectie tussen off- en online moet geen mysterie zijn. Je bent beter in staat om te bepalen welke campagnes echt renderend zijn. Hierdoor kun je ook een betere keuze maken bij de (online) marketingkanalen voor je campagne in januari en is je budget te verantwoorden.

Facebook en Google zijn hiermee vooruitstrevend. Hier word je haarfijn uitgelegd hoe je dit kunt doen. Check it out, zeker de moeite waard! Een must is wel om een koppeling te kunnen maken met je POS-kassasysteem of een CRM-systeem met portal richting Facebook (en Instagram).

Uiteraard zijn er andere manieren om offline gebeurtenissen te gebruiken in je online campagne, zoals locatie based targeting. Gedurende het winkelen gebruikt namelijk 31% van de Nederlanders zijn/haar telefoon. Of denk aan het verzamelen van e-mailadressen bij offline verkopen.

Bron: Deloitte Retail Trends 2019

UNICEF Voedingscampagne2019-12-03T12:29:53+00:00
RB Arbeidsmarktcommunicatie2019-11-26T08:14:13+00:00
Dierenbescherming – Hitteactie2019-11-18T08:34:07+00:00

Samen een campagne starten?

KOM MET ONS IN CONTACT