AI, een trend of de toekomst?

Kunstmatige intelligentie (AI) is een gebied van de informatica dat zich bezighoudt met het maken van machines die taken kunnen uitvoeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is. Het is al tientallen jaren een veelbesproken ontwikkeling, binnen verschillende vakgebieden en heeft de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt. De stroomversnelling waar we nu in lijken te zitten laat steeds meer mogelijkheden zien. In dit artikel vertellen we welke invloed AI heeft op ons prachtige vakgebied. Hoe kan AI-marketing en communicatie ondersteunen, versnellen en verbeteren? Welke handige AI-tools zijn er op dit moment en wat mogen we van AI nog meer in de toekomst verwachten? 

De invloed van AI op marketing en communicatie

Menselijke inzet en traditionele IT-oplossingen lijken steeds meer te worden ingehaald door AI-oplossingen. Al jaren zijn er AI-oplossingen actief, zoals chatbots en virtuele assistenten (Siri, Alexa), die helpen bij het snel beantwoorden van vragen en uitvoeren van acties zonder afhankelijk te zijn van menselijk tussenkomst. Met de lancering van ChatGpt lijkt de ontwikkeling van informatievoorziening enorm te versnellen. De oplossing laat zien dat je in instant antwoorden kan krijgen op vragen, ondersteuning kan krijgen bij het schrijven van essay’s, blogs, advertentieteksten, vertalingen etc. Deze ontwikkeling zal zorgen voor nog meer intelligente oplossingen die ons vakgebied gaat vereenvoudigen.

Als marketeer is het bedienen van een klant van groots belang om de loyaliteit en een goede klanttevredenheid te bereiken. De directe digitale communicatie met klanten en het opslaan van deze communicatie zal zorgen voor een verbetering in de relatie met de klant. De verbanden die er digitaal gelegd kunnen worden, bieden de kans om beter te reageren op situaties en zal op deze manier bijdragen aan een hogere klanttevredenheid. Naast de waardering door klanten kan het ook een mooie bijdrage leveren aan het personeelstekort. Inmiddels ondervangt het al voor een gedeelte van het tekort, maar regelmatig geven de chatbots niet de uitkomsten die door klanten gewenst zijn. Dit doet dus ook weer afbreuk aan het vertrouwen. Op termijn zal de klanttevredenheid naar een hoger niveau worden getild. Onderzoek van Magnus Söderlund onderstreept ook de initiatieven van organisaties om een keuze te maken voor een virtual assistent (VA), maar geeft wel aan dat er interactie zal blijven tussen de klant, de virtuele assistentie en de medewerker.

Naast de klantgerelateerde oplossingen, zijn er zeer geavanceerde AI-applicaties die het leven van de marketing- en communicatieafdeling een stuk eenvoudiger maken. Denk bijvoorbeeld aan AI als ondersteuning bij de inzet en optimalisatie van campagnebudgetten en het analyseren van resultaten. Ook voor het verbeteren van SEO-teksten, schrijven van blogs, vertaling en redigering van teksten, het opzetten van advertentieplannen en het uitwerken van (content)campagnes zijn binnen diverse oplossingen speerpunten aan het worden.

AI-oplossingen zorgen voor efficiëntie

Er zijn inmiddels vele AI-oplossingen die je werk eenvoudiger kunnen maken. Om de zoektocht eenvoudiger te maken hebben we er een top zeven van AI-applicaties op een rij gezet die direct inzetbaar zijn:

  • Chatgpt
    ChatGPT is een geavanceerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI, gericht op tekstgeneratie en conversatie. Het geeft mensachtige antwoorden op vragen en opdrachten. Afgelopen periode is het gebruik met miljoenen gegroeid.
  • Jasper.ai
    Jasper is een AI-toepassing die communicatie- en marketingprofessionals breed kan ondersteunen. Het biedt veel mogelijkheden om content te creëren. Denk aan blogs, advertentieteksten en het maken van posts voor Facebook, LinkedIn en de website.
  • Murf.ai
    Murf is een geweldig hulpmiddel om teksten naar spraak te vertalen. Je merkt dat de oplossing nog doorontwikkeld moet worden, maar het laat zien dat de mogelijkheden voor de toekomst enorm zijn.
  • Veed io
    Veed.io is een online video-editor en bewerkingsplatform, gericht op het gemakkelijk maken van professionele video’s zonder veel technische kennis. Het biedt verschillende bewerkings-, branding- en samenwerkingstools.
  • Repurpose.io
    Repurpose.io is een online automatisch videoconversie- en distributieplatform dat is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid en effectiviteit van video-inhoud op verschillende platforms zoals LinkedIn, Facebook, Instagram, Tiktok, WordPress, etc.
  • Grammarly
    Grammarly is een online tool voor taal- en grammaticacontrole, gericht op het verbeteren van de kwaliteit en professionele uitstraling van geschreven tekst. Het biedt real-time feedback en suggesties voor het verbeteren van spelling, grammatica en stijl
  • Deepl.com
    DeepL.com is een vertaalplatform voor kunstmatige intelligentie, gericht op snelle en nauwkeurige vertalingen tussen verschillende talen. Het maakt gebruik van deep learning-technologieën om de kwaliteit van vertalingen te verbeteren.

AI, geen bedreiging voor het vakgebied

Het is voor de marketing en communicatieprofessionals zeer verstandig om je te verdiepen in de mogelijkheden van AI. Niet alleen wordt het werk efficiënter door het gebruik, maar zorgt het ook voor een verbetering van de kwaliteit, kostenreductie en creativiteit. Zie het niet als een bedreiging, maar als een fantastische aanvulling op de competenties die je in huis hebt.

Hier gaat het je de aankomende jaren steeds meer in assisteren:

  1. Gegevensanalyse: het verzamelen en doorzoeken van grote hoeveelheden marketinggegevens van verschillende campagnes en programma’s die anders handmatig zouden moeten worden gesorteerd.

  2. Natural Language Processing (NLP): het creëren van mensachtige taal voor het maken van inhoud, bots voor klantenservice, personalisatie van ervaringen.

  3. Media-inkoop: voorspellen van de effectiefste advertentie- en mediaplaatsingen voor om je doelgroep te bereiken en de ROI van de marketingstrategie te maximaliseren.

  4. Geautomatiseerde besluitvorming: AI-marketingtools helpen een bedrijf te beslissen welke marketing- of bedrijfsgroeistrategie moet worden gebruikt op basis van gegevens uit het verleden of externe gegevensinvoer.

  5. Content maken: Schrijven van zowel korte als lange stukken content voor een marketingstrategie, zoals video onderschriften, onderwerpregels voor e-mails, webteksten en blogs.

  6. Realtime personalisatie: de klantervaring afstemmen met een marketingmiddel zoals een webpagina, sociale post of e-mail op de eerdere voorkeuren van de klant om een bepaalde actie aan te moedigen, zoals op een link klikken, zich ergens voor aanmelden of een product kopen.

AI, is zeker geen alleskunner

Ondanks alle lovende woorden over AI en de mogelijkheden die we de aankomende jaren kunnen verwachten is het wel belangrijk om niet alles klakkeloos aan te nemen. Marketing en communicatie professionals zijn van groot belang om daadwerkelijk de ambities van de organisatie te behalen. Het kan namelijk ook misgaan bij de inzet van AI. Denk aan het incorrecte antwoord die Bard (Google) gaf op de volgende vraag:

‘What new discoveries from the James Webb Space Telescope can I tell my 9 year old about?’

De aandacht die het incorrecte antwoord heeft gekregen heeft uiteindelijk voor een negatief effect gezorgd op het aandeel van Google. Het zakte maar liefst 9% op 8 februari dit jaar. De uitkomst van het antwoord geeft aan dat er nog veel te verbeteren valt en dat je als marketing en communicatieprofessional of bureau zeer waardevol bent voor de organisatie. 

Bard
‘Bard probeert de kennis van de wereld te combineren met de kracht, intelligentie en creativiteit van onze grote taalmodellen. Het maakt gebruik van informatie van het web om nieuwe, hoogwaardige antwoorden te geven.’

Waarom jij of wij als marketingcommunicatiebureau nog nodig zijn?

  1. Creativiteit en persoonlijkheid:
    Een menselijke touch is belangrijk in marketingcommunicatie. De unieke en creatieve benaderingen kunnen door AI-oplossingen voorlopig nog niet worden geleverd.
  2. Op maat gemaakte oplossingen:
    Voor het op maat maken van specifieke behoeften en doelstellingen van een bedrijf zijn meerdere personen betrokken, die waardering kunnen geven en prioriteren om uiteindelijk de juiste oplossing te kunnen maken.
  3. Contextueel begrip:
    De context van een situatie en het begrijpen van de doelgroep, waarbij we rekening houden bij het ontwikkelen van communicatiestrategieën. Dit is door AI nog niet te ondervangen. De invoer van eigenschappen in de strategie en ook de uiteindelijke realisatie blijft een menselijke invulling.
  4. Menselijke interactie:
    Om creatieve invulling te geven, die aansluit bij de strategie en doelstellingen, is het nodig om goed met elkaar te communiceren en samen te werken.
  5. Integratie van verschillende communicatiekanalen:
    Het integreren van verschillende communicatiekanalen, zoals social media, e-mailmarketing en evenementen, in een holistische en effectieve campagne is niet mogelijk. Fysieke bijeenkomsten zijn natuurlijk voorlopig nog niet in te vullen met AI, maar zijn hier ook oplossingen voor in ontwikkeling. Denk aan Pepper en je ziet de wereld veranderen 😉

Plagiaat

Waar rekening mee gehouden moet worden is dat AI-applicaties gebruik maken van informatie die beschikbaar is op het internet. Dit betekent dat de teksten en informatie eerder gemaakt zijn. Hiermee is de kans op plagiaat of verspreiden van incorrecte informatie aanwezig. Als marketing communicatie professional is het dus belangrijk om content naar je eigen hand te zetten en AI te gebruiken ter ondersteuning. Om plagiaat te voorkomen zijn er applicaties die je kan inzetten om dit tegen te gaan. Bekijk bijvoorbeeld https://originality.ai/ 

Ps. Dit artikel is gescand en geeft een plagiaatscore van 1,8 %. Deze wordt toegewezen aan het onderdeel over Bard 😉

Enkele richtlijnen op een rij:

  1. Gebruik correcte bronnen: zorg ervoor dat je altijd bronnen gebruikt die betrouwbaar en correct zijn. Dit voorkomt het gebruik van verkeerde informatie en ook het onbedoeld gebruik van al bestaande tekst.

     

  2. Bronnen correct citeren: als je informatie uit een andere bron gebruikt, zorg er dan voor dat je de bron correct vermeldt. Zo weten anderen waar de informatie vandaan komt en wordt plagiaat voorkomen.

     

  3. Gebruik tools voor plagiaatdetectie: er zijn verschillende gratis tools voor plagiaatdetectie beschikbaar die u kunt gebruiken om te bepalen of uw tekst vergelijkbare tekst bevat die al bestaat.

     

  4. Bewerk de tekst zelf: hoewel door AI gemaakte teksten snel en efficiënt kunnen worden gemaakt, is het belangrijk om ze nog steeds zelf te bewerken. Verander de structuur, herformuleer zinnen en voeg je eigen gedachten en ideeën toe.

Kortom, AI is zeker geen trend, maar de toekomst. Het zal ons als bureau en het leven als marketing en communicatieprofessional eenvoudiger maken, maar zeker niet vervangen.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp