De toekomst van design: vier opvallende trends in 2024

Bij OBM organiseren we regelmatig kennissessies om elkaar te inspireren en te informeren over relevante werkgerelateerde onderwerpen. Onlangs stond het onderwerp ‘Design Trends in 2024’ centraal tijdens onze eerste sessie. We onderzochten welke ontwikkelingen binnen zowel design als technologie invloed zullen hebben op onze werkzaamheden dit jaar. In dit artikel bespreken we de vier meest opvallende trends die naar voren zijn gekomen!

De kennissessie bij OBM over Design Trends in 2024

Opkomst van kunstmatige intelligentie (AI)

De lancering van ChatGPT is inmiddels alweer ruim een jaar geleden, en bracht een ware digitale revolutie. Inmiddels is de chatbot van OpenAI meerdere keren geüpdatet, en heeft ook Google zich gemengd in de strijd met Google Gemini (voorheen Bard). Elke dag worden er nieuwe technieken gelanceerd die voorheen tijdrovende taken weten terug te brengen naar luttele seconden. 

Eigen AI Chatbot

AI heeft een enorme impact op ons vakgebied, en wij zijn ons hier bewust van. De vraag naar oplossingen met AI neemt toe, en het is aan ons om hierop in te spelen. Zo heeft ons developmentteam al een eigen AI Chatbot gemaakt, getraind met de data van de OBM Digital Factory website. Deze chatbot kan alle vragen beantwoorden die je hebt over OBM Digital Factory, op basis van onze eigen data. Een oplossing die we ook voor onze klanten kunnen inzetten, en die enorm veel tijd kan winnen.

AI binnen werkprocessen

We zien ook dat kunstmatige intelligentie steeds meer zijn toetrede maakt binnen onze eigen werkprocessen en de programma’s die we gebruiken. Met Photoshop kan er nu gebruik worden gemaakt van Generatief vullen of uitbreiden om inhoud aan elke afbeelding toe te voegen met de kracht van AI. Met deze nieuwe functie kunnen resultaten behaald worden die voorheen niet bereikt konden worden, of erg veel tijd zouden kosten. Dit is slecht een klein voorbeeld van de impact van AI. De aankomende jaren zal het nog veel meer gaan veranderen, zowel bij ons als bij jou op de werkvloer.

Generatief vullen voorbeeld in Photoshop, waarbij een landschap aan de zijkanten automatisch wordt uitgebreid.
Generatief vullen in Photoshop met AI

Immersive Virtual Reality Graphic

Oftewel IVR-Graphics, brengen ons dichter bij de droom van volledige onderdompeling in virtuele werelden. Ze gaan verder dan gewoon beelden op een scherm, door een 3D-omgeving te creëren waarin gebruikers zich echt aanwezig voelen. Het doel is om een zo realistisch en meeslepend mogelijk beeld te creëren. 

Apple Vision Pro

Dit jaar zien we een glimp van deze toekomst, met de komst van de Apple Vision Pro. Omschreven als een baanbrekende mixed reality-headset, combineert deze virtual reality met augemented reality. De Apple Vision Pro weet (bijna) zonder problemen de echte wereld te combineren met onze digitale wereld. 

De komst van de Apple Vision Pro is een nieuw hoofdstuk in de ontwikkelingen in IVR-Graphics. Een ontwikkeling die al een tijd bezig is, en een steeds grotere rol begint te spelen. Er wordt dan ook verwacht dat de VR-markt de komende jaren sneller zal groeien, naar een geschatte waarde van 87 miljard in 2030. Een jaarlijkse groei van 13,8 van 2023 tot 2030. 

Voorbeeld van de Apple Vision Pro die wordt gebruikt in New York door Casey Neistat.
Apple Vision Pro in gebruik op Time Square (NY)

VR-oplossingen
Er zal een steeds grotere vraag komen naar oplossingen met VR die voor ons interessant zijn. Denk hierbij aan:

  • VR-marketingcampagnes: VR gebruiken om unieke en memorabele marketingcampagnes te creëren die klanten betrekken en binden.
  • VR-trainingen: VR gebruiken om interactieve en boeiende trainingen te ontwikkelen voor medewerkers.
  • VR-productdemonstraties: VR gebruiken om klanten producten in 3D te laten ervaren en interacteren met hen voordat ze ze kopen.
  • VR-simulaties: VR gebruiken om realistische simulaties te creëren voor diverse toepassingen, zoals training, productontwikkeling, en architectuur.

Conversational Design

Een design richting die de laatste jaren al steeds meer zijn toetrede heeft gemaakt. Conversational Design is het ontwerpen van interacties tussen mens en machine via spraak of tekst. Het bekendste voorbeeld hiervan is een chatbot die in staat is om vragen te beantwoorden. Een techniek die door ontelbare klantenservices wordt ingezet om zoveel mogelijk vragen op te vangen, zonder de inzet van daadwerkelijke medewerkers. 

Verbetering door AI

Het grote voordeel van Conversational Design is dat het gemakkelijk en toegankelijk is voor iedereen, als het ontwerp goed is uitgevoerd. Gelukkig heeft de Deep Learning-revolutie van de afgelopen jaren geleid tot een enorme vooruitgang in Natural Language Processing (NLP). Deze vorm van AI verwerkt en analyseert menselijke taal, en zorgt ervoor dat computers steeds beter in staat zijn om menselijke taal te begrijpen en te gebruiken. 

Het gebruik van smartspeakers of voice commands in onze auto’s heeft al langzaam zijn toetrede gemaakt. Door de ontwikkelingen die nu gaande zijn, zullen we steeds meer Conversation Design terug gaan zien in ons dagelijks leven.

Inclusive Design

Een trend in design die al langer aanwezig is, maar nog altijd veelbesproken. Inclusief ontwerp is een ontwerpprincipe dat erop gericht is om producten, diensten en omgevingen te creëren die toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen, ongeacht hun fysieke, cognitieve, of situationele beperkingen. 

Richtlijnen

Inclusief ontwerp is een belangrijke trend die marketing- en developmentbureaus niet mogen negeren. Door inclusief te ontwerpen, kun je een grotere doelgroep bereiken, de tevredenheid van klanten verhogen en je reputatie verbeteren. Houdt bij het ontwerpen in toekomst rekening met de WCAG-richtlijnen voor toegankelijkheid om inclusievere ontwerpen op te leveren. 

De designtrends in 2024 worden gekenmerkt door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI), en de snelle ontwikkelingen die het teweegbrengt in onder andere Conversional Design en IVR-Graphics. Inclusief ontwerp was al belangrijk, maar zal ook in 2024 steeds belangrijker worden voor elke organisatie. 

Deze vier design trends in 2024 zullen de komende jaren een grote impact hebben op ons vakgebied. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen en te kijken hoe je ze kunt toepassen in je eigen werk. 

Tips

  • Experimenteer met deze nieuwe technologieën en kijk hoe je ze kunt toepassen in je eigen werk.
  • Meer weten over AI? Lees ons artikel: AI, een trend of de toekomst?
Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp

Klaar voor de volgende stap?

Als full-service marketingbureau werken we graag samen met merken en organisaties die strategische groei en langdurige vooruitgang zoeken. Of het nu gaat om digitale oplossing, een positioneringsvraagstuk of resultaatgerichte marketingcampagnes.

Neem contact met ons op