Frisse start: drie goede voornemens voor je marketingcommunicatie in 2024

Terugkijkend op het marketingcommunicatiegebied van 2023, wat zijn de belangrijkste lessen die jij hebt opgedaan? En welke doelen stel je jezelf voor 2024? Om het nieuwe jaar met frisse energie te beginnen, delen wij drie goede voornemens!

1) Apk voor je social media kanalen

Het controleren, opschonen en updaten van de social media kanalen is nodig om een betrouwbare online aanwezigheid te behouden. Met het einde van het jaar in zicht, is dit het perfecte moment om een grondige check-up voor je social media uit te voeren. 

Profielinformatie: Belangrijk is om de contactgegevens, openingstijden en locatiegegevens te controleren of deze nog up-to-date zijn. Controleer tevens of eventuele verwijzingen naar de website of link in de bio-tool nog juiste informatie bevatten en goed functioneren. Daarnaast is het belangrijk om te controleren of de profielfoto’s en omslagfoto’s nog steeds passen bij de merkidentiteit.

Geplaatste content: Zijn er verouderde berichten zoals een winactie die afgelopen is of onnauwkeurig berichten? Zorg ervoor dat de content consistent is met de huidige missie, visie en waarden van de organisatie. 

Volgers: Onderzoek eens kritisch welke accounts je volgen en of deze nog relevant zijn voor jouw organisatie of merk. Bekijk ook welke accounts je organisatie of merk volgt en overweeg of deze nog passen bij je doelstellingen.

Statistieken: Benieuwd naar hoe je geplaatste content heeft gepresteerd het afgelopen jaar en welke strategie je in 2024 weer kunt inzetten? Duik in de statistieken en verkrijg waardevolle inzichten die je kunnen helpen jouw online aanwezigheid in het nieuwe jaar te optimaliseren.

Instellingen: Ga na wie er momenteel toegang heeft tot de accounts en beoordeel of deze personen nog actief en relevant zijn binnen de kanalen.

Inhaakkalender 2024

Daar is ‘ie dan! De inhaakkalender van 2024. In één keer op de hoogte van alle inhakers. Maak je marketing communicatie kalender compleet voor het nieuwe jaar. 

2) Blijf je verdiepen in de ontwikkelingen

Blijf op de hoogte van nieuwe technologieën en marketingtools die relevant zijn voor jouw vakgebied. Probeer ook tijd te investeren in je eigen ontwikkeling als marketeer, volg cursussen en lees vakliteratuur. 

AI: Hoe kan AI je werk vereenvoudigen en aanvullen? Blijf op de hoogte van nieuwe technologieën en marketingtools die relevant zijn voor jouw vakgebied. 

Data: Zorg voor een systematische aanpak om de prestaties van je marketingcampagnes te meten en te analyseren. Krijg inzicht in wat wel en niet werkt, en pas je strategie hierop aan.

Duurzaamheid en MVO: Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Overweeg hoe jouw merk hierin kan bijdragen en hoe je dit kunt communiceren in je marketingactiviteiten.

3) Volg de content trends van 2024

De wereld van marketingcommunicatie blijft zich ontwikkelen en vereist een voortdurende aanpassing aan nieuwe trends en strategieën. In het 2024 zijn SEO, personalisatie, video en influencer marketing voor succesvolle marketing onmisbaar.

SEO: Blijf werken aan het creëren van waardevolle, relevante content die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Houd ook de laatste ontwikkelingen in zoekmachineoptimalisatie (SEO) in de gaten om ervoor te zorgen dat je goed vindbaar blijft. Hierover lees je meer in dit artikel. 

Personalisatie: Blijf werken aan het begrijpen van je doelgroep door middel van bijvoorbeeld interactieve content. Zorg voor gepersonaliseerde content en marketingcampagnes die aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren.

Video: Videocontent is en blijft een belangrijk medium om je communicatieboodschap over te brengen. Met de komst van TikTok, de groei van het gebruik en inzet van Reels en andere plaatsingen voor korte video’s is dit een onmisbaar onderdeel voor je content in 2024.

Influencer marketing: Overweeg hoe je samenwerkingen met relevante influencers kunt opzetten om je merk te promoten en een groter bereik te creëren. 


Wil je een volgende stap zetten in het verbeteren van je online aanwezigheid? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan klaar om je te begeleiden bij het opstellen, implementeren en/of ondersteunen van je online marketingstrategie.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp