De volgende stap in strategie, marketing en development

Tien jaar geleden startte OBM als social media bureau en inmiddels zijn we uitgegroeid tot een full-service marketingbureau. Die groei en verandering wilden we ook graag terugzien in onze uitstraling als organisatie. Daarom hebben we kortgeleden onze visuele identiteit veranderd. Een nieuwe uitstraling die onze veelzijdigheid, creativiteit en ondernemende karakter vertaald en passend is voor de volgende stap die wij als bureau zetten. We stellen onszelf graag voor door je in dit artikel mee te nemen in ons proces naar een nieuwe identiteit.

Begin altijd bij de ‘waarom’

Toen we hadden besloten om onze (visuele) identiteit opnieuw vorm te geven stelden we onszelf al snel de vraag ‘Wie is OBM eigenlijk?’. Voor veel mensen en organisaties een vraag die niet zomaar beantwoord is en vaak leidt tot discussies. Simon Sinek met zijn beroemde ‘Golden Circle’ kan bij dit vraagstuk goed helpen. Zo ook wij hebben dit model gebruikt om er achter te komen waarom je als organisatie bestaat.

“Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom hij het doet.”

Om het DNA van je organisatie te ontdekken en te doorgronden, beantwoord je de volgende drie vragen.

  • Why (doel):
    Waarom bestaat jouw organisatie? Wat is het doel en kern van het bestaan?
  • How (proces):
    Hoe ga je doel bereiken? Wat is jouw unieke meerwaarde?
  • What (resultaat):
    Wat wordt er gedaan om het doel te bereiken? Welke diensten lever je?

Het kan soms als lastig worden ervaren om een goed antwoord te formuleren, probeer dan de vragen anders te stellen zoals: wat levert je organisatie, waarom kiezen klanten voor je organisatie en wat motiveert je en je team om deze diensten/producten te leveren? In deze antwoorden kun je vaak onderdelen voor de why, how, what destilleren. Dit is de why, how, what van OBM.

  • Why: Het drijft ons om vanuit een oprechte, loyale en betrouwbare samenwerking aan het succes van organisaties te bouwen. OF OBM gelooft in een duurzame verbinding tussen mens en merk. Daarom helpen we organisaties bij het zetten van de volgende stap in het bouwen, activeren en vormgeven van hun merk.
  • How: Vanuit onze gezamenlijke ondernemersdrive denken we met onze klanten mee en zetten we ambities om naar resultaat, voor de korte en lange termijn.
  • What: Een full-service marketing bureau met een strategische focus op het gebied van crossmediale campagnes, advertising en technische/creatieve oplossingen.

Wat je onderscheid, maakt je uniek

Wanneer je de Golden Circle van Sinek hebt ingevuld is het ook nog belangrijk om stil te staan bij de onderscheidende waarden die je als organisatie hebt. Voor de visuele identiteit van een organisatie is het belangrijk dat ze weten welke waarden dit zijn om te kunnen bepalen of dit voldoende terug te zien is in de uitstraling van de organisatie. Hoe kom je nu tot een goede eerste lijst waarden en hoe kies je welke de meest onderscheidende en belangrijkste zijn?

Wij hebben een brainstorm gehouden met het team. Tijdens de brainstorm schreef iedereen waarden op post-its op die hij of zij associeerde bij OBM. Vervolgens gingen we alle post-its categoriseren en bleven er steeds minder waarden over. Uiteindelijk hebben we de belangrijkste waarden gekozen die we allemaal het duidelijkst terugzien in onze werkwijze, communicatie met klanten en manier van samenwerken in het team. We hebben onderstaand onderscheid gemaakt tussen kernwaarden (externe waarden voor onze klanten en dienstverlening) en interne waarden (hoe we samenwerken).

  • Kernwaarden: Veelzijdig, vooruitdenkend, ondernemend en creatief
  • Interne waarden: innovatief, kwaliteitsgericht, doelgericht, ambitieus en teamplayer.
 

Je bent wat je uitstraalt

De kernwaarden gekozen? Is de why, how, what, helder? Dan is het tijd om een blik te werpen op de visuele identiteit van je organisatie en te bepalen of deze een passende vertaling hiervan is? Bij ons was dat niet het geval. OBM is in de afgelopen tien jaar ontzettend gegroeid. We hebben onze dienstverlening verbreed en verdiept. Ook hebben we een voorkeur ontwikkeld voor welke organisaties we wel en niet willen ondersteunen. We willen organisaties ondersteunen die een maatschappelijke rol spelen in de samenleving. Het is onze ambitie om de onderwijssector, de zorgsector, goede doelen en enkele mooie consumentenmerken of organisaties te gaan ondersteunen met de vertaling van strategieën naar creatieve campagnes en digitale oplossingen. Het durven maken van keuzes, deze opvolgen ook als dat soms betekent dat je ‘nee’ moet zeggen, heeft geleid tot onze volgende stap en onze nieuwe pay-off ‘ The next step’.

‘The next step’ betekent niet alleen onze volgende stap. Met deze pay-off willen we ook onze potentiële klanten laten weten dat we hen kunnen verder helpen bij hun volgende stap. Een volgende stap in strategie, marketing en development.

Ook de huisstijl van OBM hebben we aangepakt. We hebben bij de ontwikkeling van onze nieuwe uitstraling gekeken naar onze DNA (why, how, what) en onze nieuwe waarden om te bepalen welke kleuren, typografie, fotografie en andere stijlelementen bij ons passen. Onderstaand uitgelegd:

Het beeldmerk (gradiënt O):

  • Altijd in beweging (innovatief)
  • Veelzijdigheid binnen het team en hoe we samen voor het beste resultaat gaan
  • Klant wordt meegenomen op de route
  • Beeldmerk: knipoog naar het oude logo (doelstelling)

De kleuren:

  • Geel: Inspirerend, innovatief, creatief en positief
  • Rood: Energie, vastberaden en kracht
  • Blauw: Oprechtheid, professioneel en betrouwbaar
Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp