De voor- en nadelen van SEO voor jouw organisatie

Wil jij je merk of organisatie laten groeien, dan moet je uiteraard vindbaar zijn voor je doelgroepen. Eén van de manieren waarop je de vindbaarheid van je organisatie kan realiseren via Google is natuurlijk middels SEO. In dit artikel vertellen we wat de voor- en nadelen zijn van SEO en geven we je concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan met het optimaliseren van je SEO-resultaten.

De voordelen van SEO

Wat zijn de voordelen van SEO voor je merk of organisatie? We hebben de belangrijkste redenen voor SEO en de positieve effecten ervan voor je opgesteld. Lees ook: De zes belangrijkste tools om je SEO-resultaten te verbeteren.

Makkelijker vindbaar en beter zichtbaar
Door een goede SEO is je organisatie beter vindbaar voor je doelgroepen.  Door slim gebruik te maken van relevante zoekwoorden kom je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Met een hogere positie in resultaten neemt de kans toe dat er eerder geklikt wordt naar je website. Dit is natuurlijk bevorderend voor je doelstellingen van je website, denk aan bezoekersaantallen en hogere conversies.
 
Duurzaam
SEO is een duurzame vorm van marketing. Met duurzaam wordt bedoeld dat SEO een lange tijd mee kan gaan. In tegenstelling tot fast content zoals Instagramposts waarvan de relevantie met de tijd vermindert. Middels een relevante SEO-strategie beoordelen zoekmachines je website als betrouwbaar en word je aanbevolen bij zoekopdrachten van potentiële klanten. 
 
Betrouwbaarheid
Een hoge positie in de zoekresultaten straalt betrouwbaarheid, autoriteit en expertise uit. Hierdoor stijgt het vertrouwen van potentiële bezoekers en zullen zij logischerwijs sneller klikken en je website bezoeken.
 
Lage kosten
Aan het optimaliseren van je SEO op je website zitten geen kosten verbonden. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan SEO-tools die kunnen helpen met het optimaliseren van je website.
 
Meetbaar
De resultaten die je behaalt met SEO zijn erg goed meetbaar. Met behulp van tools zoals Google Analytics en Google Search Console kun je precies zien hoe je website presteert. Verder krijg je een duidelijk beeld hoe het bezoekgedrag van je bezoekers eruit ziet op je website en kan je zien welke pagina’s goed scoren en welke minder goed scoren. De minder goed scorende pagina’s kunnen vervolgens geoptimaliseerd worden. Zo wordt je website beter vindbaar en gebruiksvriendelijker, omdat je blijft meten en verbeteren.

De nadelen van SEO

Wat zijn de voordelen van SEO voor je merk of organisatie? We hebben de belangrijkste redenen voor SEO en de positieve effecten ervan voor je opgesteld.

Tijdrovend

SEO kost veel inspanning, tijd en expertise. Het is een blijvend proces dat steeds bijgewerkt moet worden. De website moet goed worden onderhouden en regelmatige updates zijn vereist. Dit is vooral nodig om de concurrentie voor te blijven.

Geen zekerheid

De resultaten van SEO zijn meetbaar, maar dit is geen garantie voor goede resultaten. Zoekmachines passen hun algoritmes constant aan, wat betekent dat er elke keer een verandering is in de ranking en het verkeer.

Sterke concurrenten

Je organisatie kan zich bevinden in een sterk concurrerende markt waardoor het moeilijker wordt om jezelf hoger te ranken in de zoekmachines. Dit betekent dat er veel tijd en geld geïnvesteerd moet worden om te kunnen concurreren.

Black hat SEO-praktijken

Er zijn bepaalde SEO-technieken die bedoeld zijn om het algoritme van zoekmachines te manipuleren. Het gebruiken van deze praktijken kan zorgen voor een bestraffing van de zoekmachines, denk aan het verlagen van de rangschikking of het verwijderen van je website. Onderstaand enkele voorbeelden van Black Hat SEO-praktijken.

Cloaking

Het laten zien van verschillende inhoud aan zoekmachines dan aan de gebruikers. Hierbij krijgen de spiders van de zoekmachine andere inhoud te zien dan de echte gebruikers. Hierdoor kan de informatie die gegeven wordt aan de spiders ervoor zorgen dat de website hoger gerankt wordt, terwijl de inhoud eigenlijk heel anders is voor de gebruikers. Dit wordt gedaan om een hogere ranking te krijgen in de zoekmachines.

Keyword stuffing

Het te veel gebruiken van keywords in de inhoud van een pagina om een hogere rangschikking te krijgen.

Verborgen teksten

Hier worden teksten geplaatst die voor de gebruikers niet gezien kunnen worden, maar wel geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines.

Link farming

Bij link farming worden er nepwebsites gecreëerd of worden er links gekocht om de linkpopulariteit van de website te verhogen.

Gebruik maken van doorverwijzing pagina’s

Hier worden dan pagina’s gecreëerd die niet relevant zijn voor de gebruikers, maar wel hoog scoren bij de zoekmachines en de bezoekers doorsturen naar andere pagina’s.

Bereik je marketingdoelstellingen met SEO

Kortom, SEO biedt vele voordelen voor je organisatie en het helpt je met het bereiken van diverse doelstellingen. Een hoge positie in zoekmachines kan voor meer verkeer, meer conversies en meer naamsbekendheid zorgen. Verder is SEO duurzaam, meetbaar, betrouwbaar en laag in kosten. Echter heeft SEO ook zijn nadelen, zo vraagt een goede SEO veel tijd, aandacht en expertise. Het is belangrijk te beseffen dat SEO slechts een onderdeel is van een effectieve online marketingstrategie.

SEO-Checklist

Wil jij als organisatie beter vindbaar zijn voor je doelgroepen? Start met het optimaliseren van de SEO van jouw website met onze handige SEO-checklist.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp