Wat zijn de voordelen van SEO voor je merk of organisatie? We hebben de belangrijkste redenen voor SEO en de positieve effecten ervan voor je opgesteld.
Tijdrovend
SEO kost veel inspanning, tijd en expertise. Het is een blijvend proces dat steeds bijgewerkt moet worden. De website moet goed worden onderhouden en regelmatige updates zijn vereist. Dit is vooral nodig om de concurrentie voor te blijven.
Geen zekerheid
De resultaten van SEO zijn meetbaar, maar dit is geen garantie voor goede resultaten. Zoekmachines passen hun algoritmes constant aan, wat betekent dat er elke keer een verandering is in de ranking en het verkeer.
Sterke concurrenten
Je organisatie kan zich bevinden in een sterk concurrerende markt waardoor het moeilijker wordt om jezelf hoger te ranken in de zoekmachines. Dit betekent dat er veel tijd en geld geïnvesteerd moet worden om te kunnen concurreren.
Black hat SEO-praktijken
Er zijn bepaalde SEO-technieken die bedoeld zijn om het algoritme van zoekmachines te manipuleren. Het gebruiken van deze praktijken kan zorgen voor een bestraffing van de zoekmachines, denk aan het verlagen van de rangschikking of het verwijderen van je website. Onderstaand enkele voorbeelden van Black Hat SEO-praktijken.
Cloaking
Het laten zien van verschillende inhoud aan zoekmachines dan aan de gebruikers. Hierbij krijgen de spiders van de zoekmachine andere inhoud te zien dan de echte gebruikers. Hierdoor kan de informatie die gegeven wordt aan de spiders ervoor zorgen dat de website hoger gerankt wordt, terwijl de inhoud eigenlijk heel anders is voor de gebruikers. Dit wordt gedaan om een hogere ranking te krijgen in de zoekmachines.
Keyword stuffing
Het te veel gebruiken van keywords in de inhoud van een pagina om een hogere rangschikking te krijgen.
Verborgen teksten
Hier worden teksten geplaatst die voor de gebruikers niet gezien kunnen worden, maar wel geïndexeerd kunnen worden door de zoekmachines.
Link farming
Bij link farming worden er nepwebsites gecreëerd of worden er links gekocht om de linkpopulariteit van de website te verhogen.
Gebruik maken van doorverwijzing pagina’s
Hier worden dan pagina’s gecreëerd die niet relevant zijn voor de gebruikers, maar wel hoog scoren bij de zoekmachines en de bezoekers doorsturen naar andere pagina’s.