iOS 15: Het wordt tijd om minder afhankelijk te worden!

Begin van 2021 werd ook een grote verandering doorgevoerd bij Apple, met de release van iOS 14. De toeschrijving van resultaten die uit Meta (Facebook) voortvloeien en de ROAS vanuit de advertenties zijn plotseling een stuk minder nauwkeurig. De opvolger van iOS 14 werd in september gelanceerd, iOS 15. Deze heeft nog meer effect op de resultaten voor marketing managers, webshop eigenaren, e-commerce managers, online marketeers en advertentiespecialisten! Waar moet je rekening mee houden?

In het kort de aanpassingen die doorgevoerd worden

  • De mogelijkheid voor iOS 15-gebruikers om hun IP-adres te blokkeren

Apple vraagt iPhone-gebruikers om hun IP-adressen te blokkeren. Hierdoor worden ze onvindbaar en zijn ze niet meer te traceren.

Omdat bijna 45% van de mobiele gebruikers in Nederland Appleapparaten gebruikt, zal dit een grote invloed hebben op de marketing. Hoe meer gebruikers binnen je doelgroep Appleapparaten gebruiken, hoe groter de invloed is op de nauwkeurigheid van gegevens, campagneresultaten en ROI te meten.

  • De mogelijkheid om het volgen van open pixels uit te schakelen bij gebruik van apparaten met iOS 15.
  • De mogelijkheid om uw e-mail acties verbergen, zodat marketeers de aangeklikte e-mails niet kunnen zien.

De nieuwe update heeft ook gevolgen voor de verkoop per email. Ook hier worden de gegevens onnauwkeurig. Denk bijvoorbeeld aan het meten van de open-rate en klik frequenties. Dit maakt het dus complex om te meten of en welk effect e-mailcampagnes hebben.

Als in de iOS 15-update privacy is ingeschakeld door doelgroepen die deze iOS inzetten, dan zijn er geen traditionele attributiestatistieken te zien, zoals het aantal geopende e-mails en conversieniveau. Het is dus noodzakelijk om KPI’s door te nemen en vast te stellen of deze nog de juiste bijdrage gaan leveren aan het resultaat.

De impact van iOS 15 op sociale advertenties (Facebook-advertenties)

iOS 15 is van invloed op alle sociale advertenties die worden gedaan via een Appleapparaat met dit besturingssysteem. Facebook heeft de afgelopen jaren veel gedaan om resultaten te vergroten en een van de betere attributieproviders online te worden. Facebook stond marketeers toe om gegevens op meerdere apparaten en van verschillende marketingadvertenties te meten. De multichannel attributie van Facebook zorgt dat de resultaten van je marketinginspanningen op verschillende platforms gevolgd kunnen worden. Van het eerste contactmoment tot de laatste klik. De first-click en last-click vinden traditioneel op meerdere platforms plaats, als een verkoop niet direct plaatsvindt. Dit is een perfecte manier als marketeer om je informatie te presenteren aan de gewenste personen!

Met iOS 15 kun je deze attributies niet langer eenvoudig volgen met de oplossingen van Facebook als de persoon de privacy instellingen op Apple hebben geactiveerd. De gegevens die je ontvangt op basis van oude KPI-statistieken, worden irrelevant gemaakt met iOS 15. Dit betekent dat je niet langer de mogelijkheid hebt om gepersonaliseerde advertenties te maken op basis van gegevens. Naast Facebook zal iOS 15 ook invloed hebben op andere veelvoorkomende sociale advertentiekanalen.

En nu? Hoe gaan we bouwen aan een consistent contact?

Voor nu is het handig om de opgebouwde statistieken te gebruiken en deze als houvast te gebruiken voor het behalen van resultaten. Een goed vervolg hierop is andere KPI’s te gaan opstellende en op een andere manier nieuwe data te gaan verzamelen. Niet alle gebruikers van Apple-devices zullen per direct gebruik maken van de nieuwe privacy mogelijkheden, maar het is naïef om te denken dat deze privacy regel de laatste is die doorgevoerd wordt door Apple. Hierbij zullen ook de andere grote spelers aanpassingen gaan doorvoeren. Zo heeft Facebook ook de mogelijkheden van adverteren aangepast, zodat je niet meer kan richten op specifieke groepen met bepaalde achtergronden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan religie en huidskleur.

De traditionele mogelijkheden om als marketeer aandacht te krijgen bij je doelgroepen zal zich moeten gaan richten op eigen community’s. Hiermee word je minder afhankelijk en heb je meer grip op de communicaties richting je doelgroepen. Het opbouwen van een eigen community op een eigen gemaakt platform is niet voor alle organisaties haalbaar. Dit vergt een investering, maar betaalt zich op de lange termijn zeker terug! Dit kan natuurlijk ook met een bedrijven die vergelijkbare doelgroepen willen aanspreken. Denk hierbij aan winkelcentra, scholen of sportverenigingen. Voor franchiseorganisaties is dit ook een ideale manier om een toekomst op te bouwen.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp