SEE, THINK, DO, CARE: this is why.

See, think, do, care. Als ervaren marketeer ben je deze stappen (afgekort STDC-model) vast wel eens tegengekomen. Maar wat kun je ermee? En waarom zou je? In dit artikel gaan we in op de vier fasen van dit model, en laten we zien hoe je dit kunt toepassen aan de hand van één van onze cases.

Weet je nog, het AIDA-model dat je op school leerde? Deze gouden regels voor adverteren zijn al bijna een eeuw geleden bedacht. Google vond het tijd voor een update en ontwikkelde het See Think Do Care -principe dat nog een stapje verder gaat dan AIDA. Want adverteren en converteren is één ding, maar daarna begint pas de uitdaging om je klant te laten terugkeren.

Je marketingeuro’s optimaal benut

Je kunt het STDC-model voor heel veel doeleinden gebruiken: van een simpele, eenmalige advertentie, tot een langlopende imagocampagne. De strategie is steeds hetzelfde: gezien worden door de juiste mensen, hen een voorkeur voor je merk laten ontwikkelen, ze verleiden tot een transactie, en tenslotte een relatie aangaan zodat het trouwe, terugkerende klanten worden. Als je het STDC-model volgt, bouw je op een strategische manier aan je merk, zodat je je marketingbudget zo goed mogelijk benut en een steeds grotere community ambassadeurs kweekt.

De stappen

In principe doorloopt een (potentiële) klant alle onderstaande stappen. De duur van de fases verschilt en soms overlappen ze elkaar.

FASE 1: SEE

In deze fase gaat het om gezien worden. Vooraf heb je natuurlijk gedefinieerd wie je wilt bereiken, en uitgezocht waar deze mensen te vinden zijn. Nu zorg je voor content die deze groep aanspreekt. Dat kan online, bijvoorbeeld met een advertentie via zoekmachines of op social media, maar ook offline met bijvoorbeeld printadvertenties of radiospots. Of een combinatie daarvan. Liefst moet je doelgroep je meermaals en op meerdere plekken tegenkomen.

FASE 2: THINK

De uitingen van de eerste fase hebben hun werk gedaan: je (potentiële) klant heeft je opgemerkt en overweegt iets van je te kopen en met je te delen. Maak gebruik van dit moment met gepersonaliseerde advertenties of zet retargeting in om je bezoeker over te halen om toch die aankoop te doen.

FASE 3: DO

Hoppa, conversie! Je klant gaat over tot actie: bijvoorbeeld een aankoop in je webshop, downloaden van een paper, invullen van een formulier of waar je ook maar op mikt met je campagne.

FASE 4: CARE

In de vorige fase heb je nieuwe klanten verwelkomd of leads verzameld. Nu is het zaak om hen te behouden en terug te laten keren. En als het even kan, ambassadeurs te laten zijn voor je merk. Zorg dus goed voor deze groep, met bijvoorbeeld een speciaal loyaliteitsprogramma of retentiemarketing. Stuur bijvoorbeeld – als je over geboortedata beschikt – een felicitatiemail om je klanten te feliciteren met hun verjaardag. Doe af en toe een speciale aanbieding, biedt vriendenkorting aan, of deel een cadeautje uit rond de feestdagen. Laat kortom zien dat je ook aan ze denkt nadat de conversie heeft plaatsgevonden. En verleidt ze daarmee om nog eens terug te komen of iemand anders voor je merk te enthousiasmeren.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp