Social Media Onderzoek 2023

Sinds 2010 voert Newcom een trendonderzoek uit in Nederland naar het gebruik en de verwachtingen van de social media platformen. In dit artikel gaan we in op de highlights van het onderzoek en krijg je antwoord op de drie vragen:

  1. Hoeveel gebruikers zijn er op elk platform? 
  2. Hoe ziet het dagelijks gebruik eruit?
  3. Wat is opvallend onder het gebruik van de platformen?
Gebruikers per social media platform x 1 miljoen

Aantal gebruikers op social media

Facebook

Facebook gebruikers begonnen in 2013 in een stijgende lijn, in 2018 bereikte Facebook de top met 10,8 miljoen gebruikers in Nederland. Dit nam in loop van de jaren flink af en is in 2022 gedaald met 0,5 miljoen gebruikers. In januari 2023 heeft Facebook 9,9 miljoen gebruikers, een daling van 475.000 (-5%) vergeleken met vorig jaar. Facebook heeft de meeste gebruikers verloren binnen één jaar tijd.

“Facebook en Twitter verliezen bijna half miljoen gebruikers. Tik Tok en Instagram groeien sterk”

Twitter
Twitter heeft de constantste lijn qua gebruikers door de jaren heen, met af en toe een schommeling. Twitter telde 3,5 miljoen gebruikers in 2022, in januari 2023 zijn dit er nog maar 3,1 miljoen. Twitter heeft een flinke krimp gemaakt op de social media platformen. Twitter heeft 464.000 (-13%) gebruikers verloren en heeft als tweede de meeste gebruikers verloren binnen één jaar tijd.

TikTok
Het gebruik van TikTok is in 2020 voor het eerst gemeten, dit platform is met een flink aantal gebruikers gestegen. In 2022 heeft TikTok 3,0 miljoen gebruikers gemeten, dit is gestegen in 2023 met maar liefst 1.034.000 (34%) gebruikers. Het platform heeft nu ruim 4,0 miljoen gebruikers.

Instagram
Instagram is vanaf 2013 in één stijgende lijn gegroeid. Instagram heeft in 2023 vergeleken met vorig jaar 1.178.000 (18%) meer gebruikers gekregen. Er zijn ruim 7,8 miljoen gebruikers op Instagram in januari 2023. Procentueel gezien groeit Instagram van de grotere platforms veruit het hardst, net zoals in 2022.

“TikTok, Instagram en Whatsapp zijn de voornaamste groeiers in het aantal gebruikers”

Whatsapp
Het gebruik van Whatsapp is in 2016 voor het eerst gemeten, dit platform heeft de meeste gebruikers. Tot en met januari 2023 is dit gestegen met 819.000 (7%) gebruikers, naar een totaal van 13,3 miljoen gebruikers.

YouTube
YouTube staat op plek twee met de meeste gebruikers. In 2022 is Youtube flink gestegen naar 9,9 miljoen in januari 2023. Het platform is met 630.000 (7%) meer gebruikers gegroeid.

LinkedIn
LinkedIn is gedaald met 47.000 (-1%) in gebruikers. LinkedIn is dus in het aantal gebruikers stabiel gebleven en heeft zowel in 2022 en 2023 5,0 miljoen gebruikers.

Pinterest
Pinterest is sinds 2013 in een vloeiende lijn aan het groeien in gebruikers, Pinterest is in 2023 gestegen met 403.000 (10%) en staat aan het begin van 2023 op 4,6 miljoen gebruikers.

Snapchat
Snapchat telde in 2022 3,2 miljoen gebruikers. In een jaar is dit gestegen met 683.000 (21%) gebruikers naar een totaal van 3,9 miljoen gebruikers begin 2023.

Telegram
Telegram telde in 2022 1,6 miljoen gebruikers. Begin 2023 is dit gestegen met 89.000 (1%) gebruikers, naar een totaal van 1,7 miljoen gebruikers.

‘’Het aantal gebruikers van social media onder 15 jaar en ouder is gegroeid naar 14,1 miljoen gebruikers’’ 

Whatsapp

Het dagelijks gebruik van WhatsApp is voor het eerst gemeten in 2016. Dit platform heeft de meeste dagelijks gebruikers ten opzichte van de social media oplossingen uit het onderzoek en is flink gestegen door de jaren heen. In 2022 is er een stijging van 1.141.000 (12%) dagelijkse gebruikers. In januari 2023 zijn er 10,8 miljoen mensen die WhatsApp dagelijks gebruiken.

Facebook
Facebook is erg gedaald in dagelijks gebruik sinds 2021. In januari 2023 zijn dit er 6,6 miljoen. Er is een krimp van dagelijks gebruik vastgesteld van 270.000 (-4%) gebruikers.

Instagram
Meta’s derde platform, Instagram, is afgelopen jaren alleen maar gegroeid in dagelijks gebruik. Het totaal gebruik is in het jaar 2022 gestegen naar 4,7 miljoen dagelijkse gebruikers in januari 2023. Het dagelijks gebruik is toegenomen met 725.000 gebruikers(18%). 

YouTube
Youtube is afgelopen jaar licht gedaald. In zowel 2022 en 2023 had de app 3,5 miljoen dagelijkse gebruikers. YouTube heeft wel 40.000 (-1%) dagelijkse gebruikers verloren.

Dagelijks gebruik van social media

Social media worden opnieuw meer gebruikt dan vorig jaar, vooral door 40-plussers. Het aantal gebruikte platforms is fors gestegen, ook het aantal dagelijkse gebruikte platforms stijgt. In alle leeftijdsgroepen is men dagelijks meer minuten actief op social media, het totaal gebruik komt op 114 minuten per dag.

“Het dagelijks gebruik van WhatsApp, Instagram en Snapchat stijgt sterk, Facebook verliest 4%” 
Dagelijks aantal gebruikers per social media platform x 1 miljoen

Snapchat
Snapchat is erg gestegen, vergeleken vorige jaar. In 2023 is dat gestegen met 587.000 (30%) naar 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers.

TikTok
Het gebruik van TikTok is in 2020 voor het eerst gemeten, in 2023 is dit gestegen met 862.000 (54%) naar 2,5 miljoen. De app is het meest gestegen platform in percentage, meer dan de helft gegroeid op dagelijks gebruik.

Twitter
Twitter is erg gedaald in dagelijks gebruik, in 2023 zijn het er 1,1 miljoen. Er is een daling geweest van 377.000 (-26%) dagelijkse gebruikers.

“Naast de winst voor TikTok en het verlies van Twitter, valt vooral de positie van BeReal op in de top tien”

LinkedIn
LinkedIn is erg gedaald in dagelijks gebruik, in 2023 zijn het er 1,0 miljoen. Er is een daling geweest van 154.000 (-13%) dagelijkse gebruikers.

BeReal
BeReal valt in de positie van de top 10 dagelijks gebruik, BeReal daagt gebruikers uit om hun ‘echte’ leven te delen. De app stuurt elke dag op een willekeurig tijdstip een melding, waarna je twee minuten de tijd krijgt om een foto te maken van wat je op dat moment aan het doen bent. Er zijn geen metingen gedaan in 2022 en dus is er geen groei of krimp vast te stellen van het platform. BeReal heeft in 2023 0,8 miljoen dagelijkse gebruikers geteld.

Pinterest
Bij Pinterest is een sterke daling vastgesteld in vergelijking met 2023. Het gebruik is gedaald met 152.000 (15%) naar 0,8 miljoen dagelijkse gebruikers.

Opvallende cijfers en NPS-score

Krimpende platforms scoren vaak een negatieve NPS (Net Promotor Score) en leveren te weinig op. Vooral jongeren bewegen zich naar “leukere platforms”. De platforms met een negatieve NPS zijn vaak platforms die gebruikers verliezen. Zo hebben; WhatsApp, YouTube, Snapchat, Pinterest, TikTok, Instagram en BeReal een erg positieve NPS. De platformen die een erge negatieve NPS hebben zijn; LinkedIn, Signal, Discord, Facebook, Telegram, Twitch, Reddit en Twitter het meest.

Facebook
Facebook verliest 27% van de gebruikers van 15 tot 29 jaar. Dit is de grootste daling in percentages. Wel constateert Facebook een gebruikersstijging van 4% in de doelgroep van 55 jaar en ouder. Tieners verhuizen naar ‘een leuker platform’. Voor dertigers en veertigers biedt Facebook simpelweg niet genoeg.

Twitter
Twitter verliest vooral hoogopgeleide vrouwen van 20 tot 39 jaar. Het platform kent een afname van gebruikers van 20 tot 39 jaar. Bij Twitter zeggen ex-gebruikers andere platforms leuker te vinden en bracht het platform niet genoeg op.

Snapchat en TikTok
Tieners maken dagelijks minder gebruik van Instagram en Facebook, maar meer van Snapchat en TikTok. Vooral bij twintigers valt de groei op in het dagelijkse gebruik van TikTok en Snapchat.

WhatsApp en YouTube
Met uitzondering van WhatsApp en YouTube hebben alle platforms die onder jongeren groeien een sterk positieve NPS

Instagram
Het dagelijkse gebruik van Instagram onder de 25 jaar neemt af, de groei zit in de oudere leeftijdsgroepen. In 2023 is dat 54%, er is een daling van 5%. In 2023 is dit 50%, er is een forse daling van 10%. Van de doelgroep 35 tot 80 jaar is alles flink toegenomen.

Tiktok
TikTok groeit sterk onder 40-plussers, maar ook onder twintigers en begin dertigers stijgt het gebruik sterk. Houd wel rekening met de kritiek die vanuit diverse mediakanalen wordt geuit op het veiligheidsbeleid van dit social media platform.

BeReal 
BeReal heeft een serieuze positie onder tieners en begin twintigers, in alle doelgroepen, van 15 tot 40 jaar is BeReal flink gestegen.

Bron: Newcom Research & Consultancy B.V.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp