Bij de realisatie van het Kennisplatform combineerden we intensieve kennis van de doelgroepen met de wensen van het RB en de leden om de oplossing te laten matchen met diverse interne processen.
Stap 1: research
Bij bestudering van de verschillende doelgroepen werd natuurlijk sterk rekening gehouden met de wensen van de leden; het fundament van de organisatie. Ze moeten op alle fronten worden ondersteund. De belangrijkste pijlers bleken: informatievoorziening en kennisdeling, ontwikkeling door onderwijs en cursussen, en aanwas van nieuw talent. Een intern onderzoek verschafte het nodige inzicht in de processen en werkwijze van de verschillende betrokken afdelingen en functies. Door hier eens diep in te duiken, ontstond bovendien de mogelijkheid om die processen te verbeteren: efficiënter en compliant aan de laatste beveiligingseisen.
Stap 2: visualisatie
De resultaten van stap 1 werden vertaald in user requirements en een visuele opzet. Steeds in samenspraak met de klant, werden deze designs verder uitgewerkt, waarbij natuurlijk zorgvuldig rekening werd gehouden met de technische omgeving van het RB. We kozen daarom voor een platform met een centrale database. Door de inzet van API’s koppelden we diverse services voor het beste resultaat.
Stap 3: bouw
Na de oplevering van de architectuur is gestart met de bouw van het platform. Bij de inrichting daarvan is gekozen voor een aantal generieke en veel gebruikte technische oplossingen zoals SQL, Java, Python, Django, Wagtail, Ubuntu, OAuth 2, ORM, MVC, REST, Google Cloud Platform, Google App Engine. Zo is het platform duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. De opbouw en de verscheidenheid van onderdelen heeft een Agile werkwijze gevraagd. Hierbij is de samenwerking tussen het developmentteam en de product-owner intensief geweest. Dit heeft ook geleid tot aanpassingen en wijzigingen gedurende het project.
Deliverables vanuit de MVP:
- Website
- Ledenportal (verschillende doelgroepen)
- Backend CMS
- CRM module
- Cursus module
- Administratie module (leden en finance)
- Discussieforum integratie
- Platform communicatie vanuit Mailgun
- Koppeling Spotler voor communicatie met de doelgroepen
- API connectie SSO met PE-online
Zo zijn er in de loop van het traject koppelingen gemaakt met verschillende onderdelen zoals Mailgun, Company Webcast, PE-online, Spotler etc. Integratie van tweestapsverificatie hebben uiteindelijk ook voor extra beveiliging van de ledeninformatie.
Stap 4: Live-gang en promotie
Om het Fiscaal Kennisplatform te promoten en de verschillende functies duidelijk in beeld te brengen, is een algemene video gemaakt om het platform onder de aandacht te brengen, plus een aantal video’s specifiek voor de diverse doelgroepen (fiscalist, ondernemers en studenten).
In de video’s staat centraal dat rb.nl hét kennisplatform is voor fiscalisten, de verbinding vormt tussen mkb-ondernemers, de registerbelastingadviseurs, en toekomst biedt voor studenten.