Het Register Belastingadviseurs

Het Fiscaal Kennisplatform

Het Register Belastingadviseurs (RB), dé beroepsvereniging voor belastingadviseurs voor het mkb, klopte bij ons aan met een strategische uitdaging: hoe blijven we relevant en aantrekkelijk voor huidige en toekomstige leden, in een tijd waarin de omgeving van de belastingadviseur drastisch verandert? We ontwierpen een oplossing waarin alle ambities en wensen bij elkaar kwamen: het Fiscaal Kennisplatform.

Type:

Ledenplatform

Doel:

Vernieuwen van het RB Platform

Uitdaging

Het fiscale vakgebied is volop in beweging. Door ‘tax technology’ (automatisering van administratieve, handmatige handelingen) verschuiven de taken van de belastingadviseur de komende jaren. Deze tijd stelt andere eisen aan de moderne adviseur, en dus ook aan een toekomstbestendige beroepsvereniging. Hoe kan de vereniging haar leden goed ondersteunen en begeleiden bij de transitie, aantrekkelijk en relevant blijven voor huidige en toekomstige leden?

Het RB zorgt voor belangenbehartiging richting overheid en politiek, aanwas van nieuw talent, vaktechnische informatie en ondersteuning in de beroepsuitoefening, opleidingen om register belastingadviseur te worden, en voor Permanente Educatiecursussen en workshops om kwaliteit en kennis op peil te houden.

Oplossing

In enkele strategische sessies bedachten we samen met de klant het Fiscaal Kennisplatform; een digitaal platform waar de verschillende doelgroepen persoonlijk worden aangesproken.

  • Het platform biedt RB-leden informatie en ondersteuning door de RB-leden en het bureau vaktechniek, de interne specialisten van de beroepsvereniging.
  • Leden vinden er interessante juridische en fiscale downloads en kunnen zich inschrijven voor cursussen om hun Permanente Educatiepunten te halen (dit is een vakbekwaamheidseis voor fiscalisten om te blijven ontwikkelen). Naast de ontwikkeling is er een geïntegreerd discussieplatform die het mogelijk maakt om met andere leden van gedachten te wisselen.
  • Mkb-ondernemers vinden informatie over vergelijkbare uitdagingen. Daarnaast kunnen ze voor directe ondersteuning een register belastingadviseur bij hen in de buurt vinden.
  • Belastingadvieskantoren worden ondersteund in de aanwas van nieuw personeel door de koppeling met het recruitment platform Tax-Jobs. Hier kunnen ze vacatures plaatsen en nieuwe jonge talenten aan zich verbinden.
  • Tot slot voorziet het platform in een speciale portal voor studenten. Studenten van vandaag zijn namelijk de nieuwe leden van morgen. Voor deze doelgroep bevat het platform praktijkcases, een mogelijkheid om te bouwen aan een netwerk en een stage marktplaats,
Mock-up van laptop en telefoon met het Fiscaal Kennisplatform.

De aanpak

Bij de realisatie van het Kennisplatform combineerden we intensieve kennis van de doelgroepen met de wensen van het RB en de leden om de oplossing te laten matchen met diverse interne processen.

Stap 1: research
Bij bestudering van de verschillende doelgroepen werd natuurlijk sterk rekening gehouden met de wensen van de leden; het fundament van de organisatie. Ze moeten op alle fronten worden ondersteund. De belangrijkste pijlers bleken: informatievoorziening en kennisdeling, ontwikkeling door onderwijs en cursussen, en aanwas van nieuw talent. Een intern onderzoek verschafte het nodige inzicht in de processen en werkwijze van de verschillende betrokken afdelingen en functies. Door hier eens diep in te duiken, ontstond bovendien de mogelijkheid om die processen te verbeteren: efficiënter en compliant aan de laatste beveiligingseisen.

Stap 2: visualisatie
De resultaten van stap 1 werden vertaald in user requirements en een visuele opzet. Steeds in samenspraak met de klant, werden deze designs verder uitgewerkt, waarbij natuurlijk zorgvuldig rekening werd gehouden met de technische omgeving van het RB. We kozen daarom voor een platform met een centrale database. Door de inzet van API’s koppelden we diverse services voor het beste resultaat.

Stap 3: bouw
Na de oplevering van de architectuur is gestart met de bouw van het platform. Bij de inrichting daarvan is gekozen voor een aantal generieke en veel gebruikte technische oplossingen zoals SQL, Java, Python, Django, Wagtail, Ubuntu, OAuth 2, ORM, MVC, REST, Google Cloud Platform, Google App Engine. Zo is het platform duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. De opbouw en de verscheidenheid van onderdelen heeft een Agile werkwijze gevraagd. Hierbij is de samenwerking tussen het developmentteam en de product-owner intensief geweest. Dit heeft ook geleid tot aanpassingen en wijzigingen gedurende het project.

Deliverables vanuit de MVP:

  • Website
  • Ledenportal (verschillende doelgroepen)
  • Backend CMS
  • CRM module
  • Cursus module
  • Administratie module (leden en finance)
  • Discussieforum integratie
  • Platform communicatie vanuit Mailgun
  • Koppeling Spotler voor communicatie met de doelgroepen
  • API connectie SSO met PE-online

Zo zijn er in de loop van het traject koppelingen gemaakt met verschillende onderdelen zoals Mailgun, Company Webcast, PE-online, Spotler etc. Integratie van tweestapsverificatie hebben uiteindelijk ook voor extra beveiliging van de ledeninformatie.

Stap 4: Live-gang en promotie

Om het Fiscaal Kennisplatform te promoten en de verschillende functies duidelijk in beeld te brengen, is een algemene video gemaakt om het platform onder de aandacht te brengen, plus een aantal video’s specifiek voor de diverse doelgroepen (fiscalist, ondernemers en studenten).

In de video’s staat centraal dat rb.nl hét kennisplatform is voor fiscalisten, de verbinding vormt tussen mkb-ondernemers, de registerbelastingadviseurs, en toekomst biedt voor studenten.

Mock-up van laptop en telefoon met verschillende hoofdpagina's uitgelicht

Over het Register Belastingadviseurs

Het Register Belastingadviseurs (RB) is dé beroepsvereniging van belastingadviseurs voor het mkb. Zij kunnen bij het RB terecht voor belangenbehartiging richting overheid en politiek, vaktechnische informatie en ondersteuning in de beroepsuitoefening. Daarnaast kun je je laten opleidingen om register belastingadviseur te worden en deelnemen aan Permanente Educatie cursussen en workshops om kwaliteit en kennis op peil te houden.

Een RB in gesprek met een klant op de werkvloer

Klaar voor de volgende stap?

Als full-service marketingbureau werken we graag samen met merken en organisaties die strategische groei en langdurige vooruitgang zoeken. Of het nu gaat om digitale oplossing, een positioneringsvraagstuk of resultaatgerichte marketingcampagnes.

Neem contact met ons op

Projecten waar we trots op zijn

Benieuwd hoe we andere organisaties helpen met hun volgende stap? Bekijk ons portfolio en ontdek hoe wij strategie, communicatie, design, techniek en data samenbrengen.

Social media campagne

INTERSPORT toont hoe je kan inspelen op verschillende momenten gedurende het jaar om het uitgebreide productaanbod van topmerken zoals NIKE, Adidas, PUMA, en de eigen merken bij het publiek onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren.

Bekijk de case