EVERY ALSTROEMERIA

Marketingcommunicatiestrategie

KLANT

Every Alstroemeria

TYPE

Marketingcommunicatiestrategie 

DOEL

Zichtbaarheid, betrokkenheid en leadgeneratie 

Hoe kunnen we de Alstroemeria beter zichtbaar maken onder bloemisten en handelshuizen zodat dit een positief effect heeft op de verkoop van de bloem? Met deze vraag klopte de promotiecommissie ‘Every Alstroemeria’ bij OBM aan. Op basis van creatieve brainstormsessies en uitgebreid onderzoek ontwikkelde OBM een doordachte marketing­communicatie­strategie en rolde deze over diverse kanalen uit.

Doel

De kwekers en veredelaars van de Alstroemeria hebben zich verenigd voor de promotie van de Alstroemeria onder haar twee primaire doelgroepen, Nederlandse bloemisten en handelshuizen. De belangrijkste doelstellingen van de marketingcommunicatie voor de commissie zijn: 

  • De zichtbaarheid van de Alstroemeria verhogen onder beide doelgroepen. 
  • De kennis over de Alstroemeria verhogen onder beide doelgroepen.
  • Het imago van de Alstroemeria onder beide doelgroepen verbeteren, ontwikkelen en laden. 
  • De betrokkenheid bij de promotiecommissie ‘Every Alstroemeria’ onder beide doelgroepen verhogen.

Marketing­communicatie­strategie

Brainstorm en doelgroeponderzoek

Om een doordachte strategie voor de marketingcommunicatie te kunnen ontwikkelen trapte OBM de samenwerking af met enkele brainstormsessies met de kwekers en veredelaars. Ook voerden we een verdiepend kwalitatief en kwantitatief doelgroeponderzoek uit. Het doel hiervan was enerzijds inzicht te krijgen in de wensen en behoeften, het gedrag, het gebruik en de voorkeuren van de doelgroep. Anderzijds om de aannames rondom de Alstroemeria wat betreft het imago, de bekendheid, de attitude en het gebruik ervan onder de doelgroep te toetsen. Het onderzoek gaf een actuele indruk van de kennis, houding en het gedrag van de doelgroep ten aanzien van de Alstroemeria en werd gebruikt voor de ontwikkeling van de marketingcommunicatie­strategie. 

Uitwerking marketing­communicatie­­strategie

Op basis van de uitgebreide brainstormsessies en het doelgroeponderzoek ontwikkelde OBM een marketingcommunicatie­strategie voor Every Alstroemeria voor de komende vijf jaar. Een vernieuwde huisstijl, verdiepende uitwerking van het merkconcept en de merkboodschap waren onderdeel van de strategie. Eveneens is in de strategie bepaald welke kanalen, middelen en content structureel én campagnematig ingezet moeten worden om de gewenste doelstelling elk jaar te halen.

Merkconcept

Kernboodschap

Het bestaande concept ‘Every Alstroemeria’ had veel potentie, maar werd tot op heden niet doorvertaald in het merkverhaal. Ook de kernboodschap ‘A solid base for beauty’ was treffend, maar werd nagenoeg niet uitgedragen. 

 “De Alstroemeria moet voor de langere termijn de basis zijn voor de bloemisten en handelshuizen om de consument op elk gewenst moment te kunnen verrassen”

Om de missie te ondersteunen heeft OBM de kernboodschap op de diverse kanalen weer een podium gegeven. Het concept van ‘Every’ uitgediept en terug laten komen in thema’s en topics voor de marketingcommunicatie- en contentkalender. 

Huisstijl

De huisstijl van Every Alstroemeria was verouderd en kon wel een opfrisbeurt gebruiken. OBM heeft de visuele identiteit van Every Alstroemeria nieuw leven ingeblazen door een uitgebreid huisstijlhandboek. Belangrijke aandachtspunten waren de toepasbaarheid van de huisstijl voor verschillende kanalen, middelen en content en behoud van de herkenbaarheid van het merk.   

Doorvertaling naar kanalen en middelen

OBM ontwikkelde voor Every Alstroemeria een nieuwe visuele website. De website is het centrale punt van de marketingcommunicatie en draagt bij aan meerdere doelstellingen. Zo kunnen bloemisten en handelshuizen zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief of een winactie, kennis en inspiratie per seizoen vinden, interviews met de kwekers, veredelaars en bloemisten lezen, het assortiment bekijken of meer informatie vinden over de Alstroemeria en de promotiecommissie. 

Ook zorgde OBM ervoor dat Every Alstroemeria op alle relevante social media kanalen structureel aanwezig is om haar doelgroepen te bereiken met inspirerende content en informatieve blogs volgens een gedetailleerde marketingcommunicatie kalender en contentplanning. Eens per kwartaal ontvangt de doelgroep een inspirerende seizoensnieuwsbrief met actuele kennis en informatie over de Alstroemeria en het vakgebied.

Content productie

OBM produceert samen met de promotiecommissie per kwartaal content. Denk aan het schrijven van inspirerende artikelen, het afnemen van interviews en het organiseren van foto- en videoshoots op basis van de marketingcommunicatiekalender en contentplanning. Zo zorgen we ervoor dat de promotiecommissie en de Alstroemeria écht zichtbaar zijn onder de doelgroep, we het merkverhaal op verschillende manieren blijven vertellen en via diverse content relevante en actuele kennis en inspiratie aanbieden.

Over Every Alstroemeria

Every Alstroemeria is een initiatief van kwekers en veredelaars. Zij hebben zich verenigd om de Alstroemeria beter zichtbaar te maken bij de bloemist: hoe kunnen we hen ondersteunen om de bloem vaker te gebruiken?

Klaar voor de volgende stap?

Als full-service marketingbureau werken we graag samen met merken en organisaties die strategische groei en langdurige vooruitgang zoeken. Of het nu gaat om digitale oplossing, een positioneringsvraagstuk of resultaatgerichte marketingcampagnes.

Neem contact met ons op

Projecten waar we trots op zijn

Benieuwd hoe we andere organisaties helpen met hun volgende stap? Bekijk ons portfolio en ontdek hoe wij strategie, communicatie, design, techniek en data samenbrengen.

Social media campagne

INTERSPORT toont hoe je kan inspelen op verschillende momenten gedurende het jaar om het uitgebreide productaanbod van topmerken zoals NIKE, Adidas, PUMA, en de eigen merken bij het publiek onder de aandacht te brengen en de verkoop te stimuleren.

Bekijk de case