Social media onderzoek 2022

Bekijk ons nieuwste artikel: Social Media Onderzoek 2023

Voor het twaalfde jaar op rij is het nationaal social media onderzoek uitgevoerd door Newcom. Via een online vragenlijst konden Nederlanders van 15 jaar en ouder deelnemen. Ook in het afgelopen jaar zijn we social media actiever gaan gebruiken. In dit artikel nemen we de highlights met je door: welke socialmediaplatformen worden er gebruikt, waar is de grootste groei en wat zijn de conclusies?

Gebruik social media platformen

Het dagelijks gebruikte platforms is 4,2. De leeftijdsgroep van 20-39 is het sterkst gegroeid in het gebruik van socialmediaplatformen.

De top negen van social media kanalen zijn:

  1. Whatsapp: 12,5 miljoen gebruikers
  2. Facebook: 10,3 miljoen gebruikers
  3. YouTube: 9,3 miljoen gebruikers
  4. Instagram: 6,6 miljoen gebruikers
  5. LinkedIn: 5 miljoen gebruikers
  6. Pinterest: 4,2 miljoen gebruikers
  7. Twitter: 3,5 miljoen gebruikers
  8. Snapchat: 3,2 miljoen gebruikers
  9. TikTok: 3 miljoen gebruikers

Opvallend dat uit de top 5 kanalen, Instagram een groei in gebruikers heeft van 11%. Het aantal TikTok-gebruikers ligt 75% hoger dan in 2021.

Dagelijks gebruik social media platformen

Het aantal dagelijks gebruikte platforms is 2,2 De twee grote koplopers zijn Whatsapp en Facebook in het dagelijks gebruik. Wel heeft Facebook een daling van 6% in het dagelijks gebruik. De groei van het dagelijks gebruik is vooral te zien bij TikTok, YouTube, Instagram en Snapchat.

Extra opvallend:

  • TikTok
    Het gebruik van TikTok groeit vooral in de leeftijdsgroepen van 20-24, 25-29 en 40 jaar en ouder.
  • Dagelijks gebruik leeftijdsgroep 15-19 jaar
    Deze doelgroep is inmiddels dagelijks op TikTok te vinden, deze groep is minder aanwezig op Facebook, Snapchat en Instagram.
  • Dagelijks gebruik leeftijdsgroep 20-29 jaar
    De groei in dagelijks gebruik vindt vooral plaats op de platformen TikTok, Snapchat en Youtube. Ook bij deze doelgroep is een daling te zien in het dagelijks gebruik van Facebook.

Inzicht in gebruik van de ‘kleinere’ platformen

Hierboven wordt er alleen aandacht gegeven aan de grote spelers binnen de socialmediaplatformen. Maar hoe vaak maken we gebruik van de ‘kleinere’ platformen? Onderstaand nemen het aantal gebruikers op een rij van deze platformen zoals Telegram, Reddit en Clubhouse.

  1. Telegram: 1.600.000 gebruikers
  2. Discord: 1.454.000 gebruikers
  3. Reddit: 1.165.000 gebruikers
  4. Twitch: 1.109.000 gebruikers
  5. Signal: 883.000 gebruikers
  6. Tumblr: 748.000 gebruikers
  7. WeChat: 575.000 gebruikers
  8. Clubhouse: 494.000 gebruikers
  9. Houseparty: 481.000 gebruikers
  10. Foursquare: 479.000 gebruikers
  11. Triller: 457.000 gebruikers
  12. Caffeine: 440.000 gebruikers
  13. Parler: 430.000 gebruikers
  14. WT Social: 418.000 gebruikers

De conclusies op een rij

We zijn social media actiever gaan gebruiken.

  • Tiktok is de grootte winnaar als het gaat om gebruik en Instagram maakt een opvallend grote sprong.
  • In het dagelijks gebruk groeien vooral TikTok, Snapchat en Twitter.
  • Tiktok lijkt een plafond te hebben bereikt onder de groep van 15 jaar, maar groeit vooral sterk onder twintigers.
  • De ‘kleinere’ platforms zijn eigenlijk best groot.

Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2022, Newcom Research & Consultancy B.V.

Deel artikel
Facebook
LinkedIn
Email
WhatsApp